Elektrische Volvo FH met ADR AT-goedkeuring voor JGT

Nieuws
08-04-2025 | Door Iep van der Meer

De Jong-Grauss Transport (JGT) uit Hoogvliet heeft een bijzondere primeur. De specialist in containertransport heeft de eerste Volvo FH Aero Electric in Europa met ADR AT-goedkeuring in gebruik genomen waarmee het een specifieke categorie gevaarlijke stoffen mag vervoeren.

Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant in Europa die een elektrische truck met ADR goedkeuring levert. “Tot dusver kon je met een elektrische truck geen ADR-transport doen, maar nu is dat wel mogelijk”, vertelt Jan Verlaan, directeur van JGT. 

De Volvo FH Aero Electric heeft een RDW-goedkeuring voor ADR AT-transporten. Dat betekent dat een aantal specifiek type ADR-transporten met deze truck mag worden uitgevoerd, zoals het vervoer van giftige stoffen, vluchtige stoffen en vaste stoffen. “Voor onze opdrachtgevers die deze stoffen willen laten vervoeren, kunnen wij het transport nu dus emissievrij uitvoeren met deze elektrische vrachtwagen. Want ook zij zijn bezig met het verkleinen van hun CO2-footprint en vragen ons wat wij als vervoerder doen op het gebied van milieu en duurzaamheid. Dat sluit aan op onze inzet om onze CO2-uitstoot te verkleinen en daar draagt de komst van deze elektrische truck aan bij”, licht Verlaan toe. 

50 ton GCW 

Een belangrijk voordeel van de Volvo FH Aero Electric is dat de truck technisch en wettelijk geschikt is voor een combinatiegewicht (GCW) van 50 ton en een relatief laag eigen gewicht kent. Na een vergelijking koos JGT dan ook voor Volvo Trucks. “In ons werk telt elke kilo, dus een hoog GCW in combinatie met het laadvermogen is een groot pluspunt”, zegt Verlaan. “Van onze 110 vrachtwagens is de helft al Volvo, dus we kennen zowel het merk als de mensen erachter. Dat vertrouwen is extra belangrijk bij een nieuwe stap zoals elektrisch rijden.” 

De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center. Verlaan: “Zij hebben ons uitstekend geadviseerd over wat we nodig hebben, inclusief oplossingen voor de laadinfrastructuur. Ook heeft VGTC voor ons het traject bij de RDW doorlopen om de ADR AT goedkeuring te krijgen.” Opladen op eigen locatie De truck is uitgerust met zes accupakketten, goed voor een totale capaciteit van 540 kWh. Het opladen gebeurt op het eigen terrein van JGT. “Bij onze vestiging in Hoogvliet hebben we een mobiele oplader. Aan het einde van de werkdag gaat de truck aan de oplader, zodat de accu’s ’s ochtends weer volledig zijn opgeladen als de chauffeur vertrekt”, vertelt Verlaan.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-06-2025
Scania test truck

Scania test autonoom en camera's

Scania liet in 2021 camera's zien die onder de zijruiten bevestigd waren tijdens een introductie in Zweden. Daarna hebben…
Nieuws
30-06-2025
gwm_g1050_hybrydowy_ciagnik_6

Chinese krachtpatser met 1050 pk

De Chinezen blijven ons verbazen. Eerst kwam Shacman met een Actros kloon met 840 pk en nu komt Great Wall Motors met…
Nieuws
30-06-2025
USA (960 x 743)

Begrenzer voor trucks in Amerika van de baan

Dankzij een nieuw pakket maatregelen gaat de invoering van de begrenzer niet door.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.