Duurzaamheid is steeds vaker een thema, zo ook in het speciaal- en zwaartransport. Gezien de beperkingen van de huidige elektrische trucks zit zwaartransport er nog niet echt in, maar voor een semi- dieplader kan Van der Vlist ook nu al uit de voeten met de elektrische FH.
50 ton GCW
Van der Vlist koos om een aantal redenen voor de Volvo FH Electric. “In het speciaal- en zwaartransport is een zo’n hoog mogelijk totaalgewicht een must. Volvo Trucks loopt voorop in elektrische voertuigen voor het zware segment. Een van de voordelen is dat de Volvo FH Electric 4x2-trekkers technisch geschikt zijn voor een combinatiegewicht (GCW) van 50 ton en daarvoor RDW-goedkeuring hebben.”
De eerste Volvo FH Electric wordt ingezet voor het transport van bulldozers, shovels en kranen. “Deze machines brengen we vanuit havens in Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge naar onze werkplaatsen, waar we assemblage en modificaties uitvoeren. De eerste periode staat vooral in het teken van pionieren en leren. De chauffeur gaat ontdekken hoe hij zo zuinig mogelijk kan rijden om zoveel mogelijk kilometers uit de accu te halen. Ook het plannen vraagt een andere manier van denken, waarbij de oplaadmogelijkheden het uitgangspunt vormen.”
Opladen op eigen terreinen
De trucks hebben zes accupacks met in totaal 540 kWh accucapaciteit en een actieradius tot 300 kilometer. Opladen doet Van der Vlist op eigen terreinen. “We hebben bij onze vestigingen in Schelluinen en Zeebrugge al laadpalen geplaatst met een capaciteit van 44 kW. Voor onze eerste trucks is dat voldoende om de truck in 9 uur te kunnen opladen. Aan het eind van de werkdag kan de Volvo FH Electric aan de lader en dan is de truck de volgende ochtend volledig opgeladen als de chauffeur weer vertrekt.
Daarnaast wordt een commercieel laadplein in Schelluinen gebouwd met vier laders met een snelheid van 44kW en twee snelladers met een snelheid van 180 kW of bij enkel gebruik 360 kW waar we indien nodig tussentijds snel kunnen bijladen.”
Speciale uitstraling
Om de focus op elektrisch te onderstrepen, is de truck in een bijzondere kleurstelling uitgevoerd. Het karakteristieke oranje van Van der Vlist is gecombineerd met de kleur groen en de teksten ‘Full Electric’ en ‘Zero Emission’.
Training on the job
Het wagenpark van Van der Vlist Schelluinen telt 115 trucks, waarvan zo’n driekwart Volvo-trucks. “Wij zoeken niet alleen bij onze klanten, maar ook bij onze leveranciers naar langdurige relaties en partnerships. We werken al jaren naar tevredenheid samen met Volvo Group Truck Center. Als je voor het eerst een elektrische truck aanschaft, is de kennis van de dealer belangrijk om goede keuzes te maken. Welke actieradius mogen we verwachten? Hoe zit het met opladen? Hoe kunnen we routes het beste plannen? Hoe zit het met onderhoud? Het zijn allemaal onderwerpen waarop we ons hebben laten informeren en adviseren door Volvo Group Truck Center. Binnenkort krijgt de chauffeur van deze truck een training on the job, waarbij een trainer met de chauffeur op pad gaat en tips en adviezen geeft om het maximale rendement uit de trucks te halen.”