Voor het eerst deze Africa Race was Gerard de Rooy niet de snelste, maar was die eer voor Jan van de Laar. Maar denk nu niet dat Van de Laar De Rooy als concurrent heeft behandeld hij heeft deze etappe min of meer de rol van de al uitgevallen Wuf van Ginkel overgenomen. Tot twee keer toe kwam De Rooy muurvast te staan, en tot twee keer toe heeft Van de Laar hem weer los getrokken. Uiteindelijk was Van de Laar 24 minuten sneller dan De Rooy en staat hij nu derde bij de trucks algemeen en 10e inhet gemengde auto/truck klassement. “Een keer winnen is al leuk, maar dat het zo’n etappe is; dat is de kers op de taart deze rally.”
De Rooy haalde alle personenwagens in, reed vooraan, maar kwam toen een paarkeer gruwelijk vast te zitten: “Het ging hartstikke goed, maar bij kilometer 180 stonden we zo vast als een huis. We zijn drie kwartier tot een uur aan het scheppen geweest. Ik denk dat we een zandbak of 25 hebben gevuld, zo zacht was het. We hebben geprobeerd de luchtkussens eronder te frotten, maar dat werkte niet. Net toen we de wanhoop nabij waren, zagen we een rookwolk aankomen: kwam Jan van de Laar aan getokkeld. Die heeft ons eruit getrokken.”
Adwin Hoondert werd deze etappe derde, nog vóór De Rooy. De Zeeuw stond geen een keer stil. “Het was een lange dag – alweer – maar wel een heel gaaf. Veel tijd om om me heen te kijken had ik niet, maar soms waren de uitzichten simpelweg niet te missen, zo mooi.”
Johan Elfrink had een zware dag. Het aflaatsysteem werkte van het begin af al niet, en na een kilometer of 10 kwamen ze er achter dat er een scheur in de radiator zit. "We hebben een stuk rubber van onze intercooler afgesneden, die hing er toch een stukje uit. Dat rubber hebben we gebruikt, samen met mijn zakdoen en twee spanbanden om dat lek een beetje af te dichten. Ik denk dat we in de hele etappe 40 liter water er bij gegooid hebben om hem uit te kunnen rijden."
VanVelsen konde etappe niet rijden. “Hij stuurde niet goed terug en dat werd richting- en na de start erger. In de cabine waren wij het er over eens: dit moeten we niet doen. We hadden ons verheugd op een dag waar we waarschijnlijk best goed hadden kunnen doen als we zo de verhalen horen in het bivak. Veiligheid gaat voor alles” Over de weg onderweg naar het bivak zit de racecrew zowaar haar eigen servicetruck met de cabine omhoog staan. “En toen waren wij ineens de snelle assistentie!”vertelt Aad “laten wij nou precies die slang bij ons hebben. Gefixt en toen snel naar het bivak. Ondertussen is het probleem door onze geweldige monteurs opgelost en mogen we morgen weer starten”.
Foto's door Tim Buitenhuis van Rallymaniacs.