Europa wil langere en zwaardere vrachtwagens

Nieuws
15-02-2024 | Door Maarten van der Westen

Gisteren vergaderde het Europees Parlement over de toekomst van het Europese wegtransport. Om duurzame vrachtwagens te stimuleren, wil Europa zwaardere vrachtwagens toestaan. Ook zet het Europees Parlement de deur open voor langere vrachtwagencombinaties.

Nu nog hebben zero-emissie vrachtwagens vaak minder laadvermogen, omdat ze een zware accu of fuel cell mee slepen. Dit hindert de overgang naar deze duurzame vrachtwagens, stelt het Europees Parlement. Daarom stelt het voor om de maximum gewichten en aslasten voor zero-emissie vrachtwagens te verhogen met 4 ton.

Daarnaast ziet het Europees Parlement een toekomst voor langere combinaties. Het blijft de verantwoordelijkheid van lidstaten om te bepalen of deze in een lang veilig de weg op kunnen. Echter, door centraal definities op te stellen voor deze combinaties kan de weg ingeslagen worden naar grensoverschrijdend gebruikt van deze combinaties.

Lees meer over de uitkomst van de vergadering van het Europees Parlement op www.transportenmilieu.nl

Transport & Milieu

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
13-05-2025
Scheepens DAF XD electric (17)-1400

DAF XD electric voor Scheepens Verreikers

DAF XD electric voor Scheepens Verreikers
Nieuws
13-05-2025
MLT-OLANDA-159_fondo_doppia_HD5-2048x1401 (960 x 657)

Flinke order voor Iveco van Nederlandse leger

Iveco Defense Vehicles mag 785 voertuigen leveren voor de logistiek van het Nederlandse leger.
Nieuws
13-05-2025
GSNED 4 (960 x 720)

Wierda bouwt 50-tons MAN TGS voor GSNED

De 10x8 MAN TGS van GSNED is goedgekeurd voor een totaalgewicht van maar liefst 50 ton.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.