De grootste daling is te zien bij de zware trucks, dus boven de 16 ton. Daar was de daling zelfs 9,5% ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2023. In het lichte segment is er een kleine stijging te zien van 3% maar die markt is veel kleiner.
De grootste daling is te zien in Litouwen en Letland met respectievelijk een daling van 42- en 41%. Ook in landen als Polen (min 21%), Hongarije (min 10,5%) en Slowakije (min 13,8%) waren sterke dalingen te zien van de verkopen.
Ook minder elektrische trucks
Deze informatie komt uit een ACEA rapport. Daarin is ook een uitsplitsing te zien van elektrische trucks. Ook daar is een daling te zien van 6,6% ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2023. Het totale marktaandeel van elektrische trucks bleef wel ongewijzigd op 2% van het totaal. In sommige landen is wel een stijging te zien van de elektrische verkopen. Zo werden er in Duitsland en Denemarken meer elektrische trucks verkocht. In Nederland en Frankrijk daalde de populariteit van elektrische trucks opmerkelijk genoeg met meer dan de helft.
Groei voor Scania
Bij Scania lagen de verkopen in de eerste negen maanden juist op een hoger niveau. Het Zweedse truckmerk wist een stijging van 10% te realiseren wat een stijging van het Europese marktaandeel boven de 16 ton betekende van 15,3 naar 17,8%. In totaal produceerde Scania negen procent meer trucks en bussen wat uitkomt op een totaal van 74.055 eenheden. Vorig jaar waren dat er 64.283. Bij de elektrische trucks van Scania laat het merk ook een kleine stijging zien. De aantallen zijn echter nog marginaal met dit jaar 189 stuks.