Ferdinand Piëch, de kleinzoon van Ferdinand Porsche, is afgelopen weekend overleden. Piëch was buitengewoon invloedrijk, zoals de nu volgende gebeurtenissen, die leidden tot een megagroot Volkswagenconcern, laten zien.
Wat betekenen de drie punten van de Mercedesster? Te land, ter zee en in de lucht. Voor alle voer-vaar- en vliegtuigen bouwde Mercedes motoren. Mercedes-Benz, de motor van Duitsland en als het even kon, voor de hele wereld. Naar het schijnt werd dit de pas bij VW aangestelde Piëch iets te gortig, toen toenmalig Daimler-Chrysler topman Jürgen Schrempp hem daar minachtend op wees. Zulke grappen moet je niet maken bij een Oostenrijkse Duitser als Piëch. Die zette zich er vanaf dat moment voor in, om Mercedes op alle mogelijke terreinen te bestrijden. Vliegtuigmotoren mochten Duitsers al niet meer bouwen, maar met MAN had Piëch een reus van een scheepsmotorenbouwer in zijn gelederen. Piëch zag ook dat Scania in Zweden al decennia lang Volkswagens importeerde. Hij ging op de koffie bij de Wallenberg-familie, grootaandeelhouder van Scania. Die weigerde natuurlijk zijn aandelen te verkopen, Piëch moest met veel meer geld over de brug komen. Uiteindelijk gebeurde dat ook en zo ontstond de VW truckdivisie, samen met MAN en de bedrijfswagentak van VW. Waar nu nog een geschikte topman vandaan halen?
Die kwam bijna vanzelf: Bij Mercedes wilde Andreas Renschler uiteindelijk de grote baas worden bij Daimler. Nu deed hij alleen de truckdivisie. Maar de Raad van Commissarissen vond hem al te oud. Met veel misbaar vertrok hij. Waarna al snel een telefoontje volgde: Piëch aan de lijn! Zo kregen beiden hun ‘ultieme wraak’ op Mercedes. Renschler kreeg bij zijn VW collega’s voor elkaar dat de truckdivisie als aparte holding in Frankfurt werd gevestigd en zo ook zelfstandig naar de beurs ging. Dan moest er wel eerst een nieuwe naam komen: Traton. Die naam horen wij niet veel, want Traton moet vooral trucks verkopen van MAN en Scania. Vooralsnog gaat ze dat heel goed af.
Piëch had intussen zijn handen vol aan het dieselschandaal en aan het feit dat VW evenveel auto’s bouwde als Toyota, maar met twee keer zo veel personeel. Daar bleef hij tot tegen zijn 80e op hameren. Dat werd de Raad van Commissarissen zat en ze zetten hem eruit, dat was in 2015. Piëch zal worden herinnerd als de man die Porsche redde van failissement (jaren '70), die het kleine Audi maakte tot het grote merk dat het nu is (jaren '80) en hij geldt onbetwist als de architect van het huidige VW concern, dus inclusief Traton.