Hoe lager hoe beter, dat geldt voor het vervoer van allerlei machines. Van der Vlist Twente BV zocht dan ook naar de laagst mogelijke combinatie voor het vervoer van allerlei machines.
Het antwoord werd gevonden bij DAF met een speciaal low-deck bakwagen chassis met een vloerhoogte van slechts 89 cm. ‘Alleen bij DAF is dit extra lage chassis mogelijk. Lager hebben we ze niet kunnen vinden’, aldus Barteld Eenkhoorn, Managing Director van Van der Vlist Twente B.V. Het in speciaal en zwaar transport gespecialiseerde bedrijf maakt al jaren gebruik van DAF-trucks.
Over de opbouw- en de speciale extra lage aanhangwagen wil Van der Vlist geen informatie geven. Er zit veel eigen ontwikkeling in zowel de opbouw als de aanhangwagen en het bedrijf wil die expertise uiteraard niet op straat gooien. Zowel de motorwagen- opbouw als de aanhangwagen zijn deels zelf ontwikkeld. Daarvoor moest het DAF chassis op onderdelen zelfs worden aangepast door de verplaatsing van componenten. Eenkhoorn: ‘De combinaties hebben een laadvloerlengte van 15,65 meter en bieden een maximaal laadvermogen van 22 ton. Beide laadvloeren hebben verlaagde delen waardoor we materieel dat normaal alleen op een dieplader past nu ook met deze combitrailer kunnen vervoeren. Indien nodig kunnen we de verlaagde delen afdekken, zodat een vlakke laadvloer ontstaat.’
Van der Vlist Twente B.V. maakt met een vloot van 29 trekkers deel uit van de Van der Vlist Transportgroep met in totaal 250 trekkende eenheden. Er rijden 29 DAF-trekkers bij de Van der Vlist Transportgroep. ‘We rijden bij Van der Vlist Twente al jaren DAF. De ervaringen zijn goed. De chauffeurs prijzen de leefruimte in de cabine. Dat is belangrijk omdat ze ook vaak internationaal onderweg zijn. Het verbruik is gunstig, alhoewel dat bij volumineus en zwaar transport niet het belangrijkste issue. De omvang en het gewicht van de lading zijn immers in hoge mate van invloed op de brandstofinname.’