Vandaag oordeelde het Gerechtshof in Den Bosch dat transporteur Farm Trans de cao ook moet naleven als het ritten uitbesteed aan haar Poolse dochteronderneming. Vorig jaar spande FNV een procedure aan tegen de transporteur van Farm Frites en plakten vakbondsleden de dagvaarding op ludieke wijze op de gevel. Die eerste procedure werd door FNV verloren, vandaag stelt het Gerechtshof de vakbond alsnog in het gelijk.
De FNV en stichting VNB strijden voor: ‘gelijk werk, gelijk loon’. Zodat buitenlandse chauffeurs niet langer worden uitgebuit in Nederland en Nederlandse chauffeurs geen oneerlijke concurrentie hebben, zegt het FNV in een verklaring.
‘Met het vonnis van vandaag lijkt het net zich te sluiten rondom de laatste aardappeltransporteur die sociale dumping hanteert als business model’, zegt Edwin Atema van stichting VNB. Eerder dit jaar besloot aardappeltransporteur AB Texel, die de aardappels vervoert voor Aviko, McCAIN en LWM, in overleg met FNV de Poolse chauffeurs in Nederlandse loondienst te nemen. Hier ging wel een jarenlange strijd van de vakbond aan vooraf.
Atema: ‘Tot vruchtbare gesprekken met Farm Trans en Farm Frites kwam het helaas niet. Afgelopen jaar boden FNV kaderleden een brief aan bij opdrachtgever Farm Frites. De financieel directeuren gaven toen nog aan dat ze gerust meer geld voor hun transporten wilden betalen als dat nodig mocht zijn.
Farm Trans kwam eerder in het nieuws omdat de inspectie in Engeland een vrachtauto in beslag had genomen wegens illegale praktijken, stelt het FNV. Via de Poolse vakbond Solidarnosc kwam FNV in contact met Poolse chauffeurs die verklaarden slecht behandeld te worden. Atema: "Met de feiten van de werkvloer en het vonnis van vandaag gaan we er vanuit dat opdrachtgever Farm Frites nu de regie neemt om de praktijken van haar transporteur Farm Trans te beëindigen. Dankzij nieuwe wetgeving kunnen opdrachtgevers binnenkort aansprakelijk gesteld worden als transporteurs de cao niet toepassen.''