Fleurs van den Eijkel rijdt alleen nog Scania V8

Nieuws
25-03-2022 | Door Tim de Jong

Na korte tijd wat anders gereden te hebben, is bloemenhandelaar Fleurs van den Eijkel uit Rijnsburg met de aanschaf van een tweede Scania weer helemaal terug bij zijn vertrouwde merk. Na de aankoop in 2019 van een Scania R650 als 6x2 bakwagen met een middenasaanhanger, ging de voorkeur deze keer uit naar een Scania V8 R530 als trekker.    

De beide broers Gerhard en René zijn als sinds jaar en dag werkzaam in wat in vaktermen ‘op de lijn’ heet. Beide broers kopen bloemen en planten in op de veiling op Rijnsburg en verkopen die vanuit de truck aan bloemenwinkels in Frankrijk. “Dat is nog echt handel,” vertelt René. “Je bepaalt zelf vooraf wat je meeneemt en probeert dat aan je vaste adressen onderweg te verkopen. Slechts een miniem deel van je lading is vooraf echt besteld. Maar wat je ook doet, je moet altijd zien leeg terug te komen. Of dat met een lege laadruimte én een volle portemonnee is, hangt dus helemaal af van je talenten als verkoper. Dat is wel het mooie van dit vak. Hoewel vak? Het is meer een roeping en ook heel Nederlands.”

Allebei een V8

Dat na Gerhard nu ook René weer een V8 gaat rijden, is grotendeels uit liefde voor dat type motoren. “Voor mij is een 530 V8 het mooiste wat er is. Want wat ik niet wil, is dat de truck op een helling terugvalt. Dan wil je gewoon koppel en power.”

Al moet ook René toegeven dat dat waarschijnlijk met een 450 tot 500 pk zescilinder ook heel goed zou lukken. “Maar ik heb hiervoor ook altijd 530-ers gereden. Dus moest het dat weer worden. Het is ook een stukje plezier in de beleving van zo’n auto. Noem het maar ‘motivatie-pk’s!’ Net als het feit dat ik bewust voor een R-cabine kies. Ik vind een S te hoog. Maar wel met een retarder erop en een standkoeling. Want door de week slapen we in de auto. Lekker breed bed hoor in zo’n Scania! Dat slaapt vorstelijk. Natuurlijk heb ik alle luxe aan boord die een beetje bij een Scania V8 hoort. Maar aan de buitenkant doen we alleen een lichtbak met onze naam en een paar lampen en daar laten we het bij. Ook bij ons gaan na 35 jaar in dit vak de wilde haren er een beetje af.”

Bloemen voor Bordeaux

Niet dat René nu extreem veel rijdt. Want hoewel zijn werkgebied in en rond Bordeaux ligt, maakt de nieuwe Scania straks niet meer dan zo’n 1.200 kilometer per week. “Dat komt door onze wat bijzondere logistiek”, legt René uit. “Bij ons begint de week op zondagavond met een vlucht van Schiphol naar Bordeaux. Dan heeft een chauffeur van De Block mijn trailer al naar mijn trekker gereden. Die koppel ik aan, ga slapen en begin maandagmorgen. Dan ben ik woensdag tegen de avond als het goed is leeg. Net als mijn broer. Dan nemen de chauffeurs van De Block de trailer en de combi van mijn broer weer mee terug naar Rijnsburg. En wij vliegen samen donderdagmorgen weer naar Nederland. Dan heb je nog de rest van de dag voor alle administratieve zaken en zo meer. Vrijdag kopen we in en dan houden we weekend tot zondagavond. De auto van mijn broer en mijn trailer vertrekken zaterdagmiddag weer naar Bordeaux. Het is even puzzelen maar het is een goed schema.”

“Dat scheelt ons veel tijd en vermoeienis met heen en weer rijden. In feite koop je met die vliegerij vrije tijd. En dat is het waard. Dat hebben we wel gemerkt toen we weer zelf vanuit Nederland achter het stuur moesten omdat we tijdens de Corona niet konden vliegen.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
21-04-2021
Zwan5.jpg

Scania R500 Highline combi voor R. van der Zwan

Familiebedrijf R. van der Zwan uit Poeldijk heeft een schitterende nieuwe Scania R500 Highline als combi…
Nieuws
10-04-2020
bbh_more_hope_mainkv_horizontal_0.jpg

Gratis bloemen voor thuiszorg en verzorgingshuizen

De sierteeltsector zit in zwaar weer door de Corona crisis. Desondanks zet deze sector zich in door…
Nieuws
05-12-2019
Breewel7_LR.jpg

Breewel Logistiek doet overname in België

Breewel Logistiek uit Mijdrecht heeft een Belgische branchegenoot overgenomen, die eveneens is gespecialiseerd…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.