Het nieuwe Europese Mobiliteitspakket ondermijnt de werkomstandigheden, de arbeidsvoorwaarden en de werkgelegenheid van beroepschauffeurs en leidt tot een race naar beneden in het wegvervoer. Dat schrijft de FNV in een brief aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens TLN kloppen de beweringen van FNV niet.
Belangrijkste doorn in het oog van vakbond FNV zijn 'de bizar lange dagen en werkweken', waardoor chauffeurs oververmoeid zullen raken. Dat is zeer slecht voor de gezondheid van de chauffeurs en gevaarlijk voor de passagiers en andere weggebruikers. De nieuwe regels zouden moeten gelden voor het hele wegtransport, dus bus-, touringcar- en vrachtwagenchauffeurs", aldus het FNV.
Tuur Elzinga, internationaal secretaris FNV: ‘We zijn het met het Nederlandse standpunt eens dat rust- en rijtijden in de verordening vastgelegd moeten worden, maar dan moet het wel gaan om fatsoenlijke rust- en rijtijden.’
Langere rijtijden
Het voorstel maakt het straks mogelijk om chauffeurs drie keer zes dagen achtereen te laten rijden met 24 uur (expliciet geen dag, maar 24 uur) rust per zes dagen. Na 18 dagen en twee keer 24 uur rust volgt 87 uur rust. Daarnaast kan het aantal uren dat per werkdag gereden mag worden opgerekt worden, tot wel 15 uur per dag.
De FNV wil dat het wegvervoer ook onder de detacherings-richtlijn blijft vallen. Op die manier geldt ook voor chauffeurs ‘Gelijk loon voor gelijk werk’ met betaling van het cao-loon vanaf de eerste dag. Hiervoor is een duidelijke definitie nodig ‘van waaruit’ chauffeurs ‘gewoonlijk werken’. Elzinga: ‘Daarmee kunnen postbusfirma’s aangepakt worden en stoppen we de concurrentie op loonkosten.’
Met betrekking tot de toegang tot het beroep voorziet de FNV een wildgroei aan schijnconstructies als de regels omtrent huurvoertuigen worden geliberaliseerd. In Nederland kennen we nu de eis van dienstbetrekking die dit voorkomt. De FNV pleit er voor de mogelijkheid te behouden om nationale aanvullingen te kunnen maken die de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verbeteren.
Ook is de FNV bezorgd over de openstelling van het streekvervoer en de impact hiervan op de kwaliteit van de dienstverlening in het openbaar vervoer.
Reactie TLN
Volgens TLN is er geen sprake van dat er mogelijk 15 uur per dag gereden gaat worden. Ook van 24 uur rust per zes zagen rijden, klopt volgens TLN niet. Volgens de plannen van de Commissie mogen chauffeurs maximaal 2 weken rijden met 24 uur rust per week. De week erna zijn ze verplicht een lange weekendrust te nemen, van 45 uur. Alle korter dan 45 uur genoten rust moet overigens gecompenseerd worden.
Het stoort TLN dat de vakbond nu de suggestie wekt dat er onveilige situaties ontstaan, op basis van onjuiste informatie.