‘We kunnen en mogen chauffeurs niet dwingen om doodmoe verder te rijden, alleen maar omdat er onvoldoende fatsoenlijke parkeerplaatsen zijn’, zegt Femke Janssen van de FNV. ‘Dat is niet alleen tegen de regels, maar ook levensgevaarlijk.’
Boete en een strafblad
Steeds meer chauffeurs uit binnen- en buitenland kiezen ervoor om de vrachtwagen te parkeren op een plek waar dat wettelijk niet mag. Ook Jan Slotboom uit Dordrecht kwam onlangs voor die keuze te staan. Op 23 maart vorig jaar kreeg hij een geldboete van €500 omdat hij parkeerde op een plek waar dat niet mag. Deze werd opgelegd door de politierechter en Jan kreeg tot overmaat van ramp ook een strafblad. Allemaal omdat er simpelweg geen parkeerplek was. De rechter heeft Jan vandaag schuldig verklaard, want de wet is nu eenmaal de wet. Wel gaf de rechter in zijn betoog aan dat Nederland, dat zich profileert als transportland, een verplichting heeft te zorgen voor voldoende parkeerplekken. Dit is een duidelijke oproep aan de politiek, die advocaten voer geeft voor komende rechtszaken.
Vraagtekens bij gerechtelijke uitspraak
FNV Transport en Logistiek is teleurgesteld over de uitspraak. ‘We begrijpen dat de wet gevolgd moet worden door de contolerende en rechterlijke macht. Echter, als de politiek het onmogelijk maakt om je aan de wet te houden dan kun je hier wel heel grote vraagtekens bij plaatsen’, reageert Janssen. ‘Als er gewoon genoeg parkeerplekken waren dan kon Jan daar gewoon parkeren en was er dus geen sprake van een overtreding of zelfs een strafbaar feit. Hij werd nu bijna gedwongen om doodmoe verder te rijden en over zijn limiet in de vrachtwagen te gaan. Dat is ook niet wenselijk.’
Politiek aan zet
Volgens de FNV is de politiek nu aan zet. Er moet een structurele oplossing komen voor dit probleem. Er moeten simpelweg meer parkeerfaciliteiten komen voor beroepschauffeurs. Ook transportbedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Zo moeten ritten zo gepland worden dat chauffeurs niet in verleiding komen om op een onveilige manier te parkeren of de rij- en rusttijdenwet te overtreden.
Onmisbare schakel in economie
‘Dit betekent dat er minder ritjes per chauffeur gereden moeten worden’, vervolgt Janssen. ‘Dat kan een direct gevolg hebben voor onze economie. Chauffeurs bevoorraden onze supermarkten en zorgen dat onze medicijnen in de apotheken liggen. Ze zijn een onmisbare schakel in onze economie. Tegelijkertijd moeten deze professionals hun vak goed kunnen uitvoeren. Zij mogen niet de dupe worden van een situatie die door anderen is veroorzaakt.’