FNV vraagt kabinet om parkeerplaatsen

Nieuws
08-10-2024 | Door Iep van der Meer

FNV Transport en Logistiek doet een dringende oproep aan het kabinet om voldoende en fatsoenlijke parkeerplekken te regelen voor beroepschauffeurs. De laatste jaren zijn er steeds meer parkeerplekken verdwenen en chauffeurs kunnen dus geen plek vinden als ze even willen of moeten rusten. Dat moet echt anders vindt de FNV.

‘We kunnen en mogen chauffeurs niet dwingen om doodmoe verder te rijden, alleen maar omdat er onvoldoende fatsoenlijke parkeerplaatsen zijn’, zegt Femke Janssen van de FNV. ‘Dat is niet alleen tegen de regels, maar ook levensgevaarlijk.’

Boete en een strafblad

Steeds meer chauffeurs uit binnen- en buitenland kiezen ervoor om de vrachtwagen te parkeren op een plek waar dat wettelijk niet mag. Ook Jan Slotboom uit Dordrecht kwam onlangs voor die keuze te staan. Op 23 maart vorig jaar kreeg hij een geldboete van €500 omdat hij parkeerde op een plek waar dat niet mag. Deze werd opgelegd door de politierechter en Jan kreeg tot overmaat van ramp ook een strafblad. Allemaal omdat er simpelweg geen parkeerplek was. De rechter heeft Jan vandaag schuldig verklaard, want de wet is nu eenmaal de wet. Wel gaf de rechter in zijn betoog aan dat Nederland, dat zich profileert als transportland, een verplichting heeft te zorgen voor voldoende parkeerplekken. Dit is een duidelijke oproep aan de politiek, die advocaten voer geeft voor komende rechtszaken.

Vraagtekens bij gerechtelijke uitspraak

FNV Transport en Logistiek is teleurgesteld over de uitspraak. ‘We begrijpen dat de wet gevolgd moet worden door de contolerende en rechterlijke macht. Echter, als de politiek het onmogelijk maakt om je aan de wet te houden dan kun je hier wel heel grote vraagtekens bij plaatsen’, reageert Janssen. ‘Als er gewoon genoeg parkeerplekken waren dan kon Jan daar gewoon parkeren en was er dus geen sprake van een overtreding of zelfs een strafbaar feit. Hij werd nu bijna gedwongen om doodmoe verder te rijden en over zijn limiet in de vrachtwagen te gaan. Dat is ook niet wenselijk.’

Politiek aan zet

Volgens de FNV is de politiek nu aan zet. Er moet een structurele oplossing komen voor dit probleem. Er moeten simpelweg meer parkeerfaciliteiten komen voor beroepschauffeurs. Ook transportbedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Zo moeten ritten zo gepland worden dat chauffeurs niet in verleiding komen om op een onveilige manier te parkeren of de rij- en rusttijdenwet te overtreden.

Onmisbare schakel in economie

‘Dit betekent dat er minder ritjes per chauffeur gereden moeten worden’, vervolgt Janssen. ‘Dat kan een direct gevolg hebben voor onze economie. Chauffeurs bevoorraden onze supermarkten en zorgen dat onze medicijnen in de apotheken liggen. Ze zijn een onmisbare schakel in onze economie. Tegelijkertijd moeten deze professionals hun vak goed kunnen uitvoeren. Zij mogen niet de dupe worden van een situatie die door anderen is veroorzaakt.’

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
07-06-2019
TLN_parking.jpg

Minister zet in op 2000 nieuwe parkeerplaatsen

Minister van Nieuwenhuizen van IenW vindt dat er 2.000 extra beveiligde parkeerplekken nodig zijn. Er worden…
Nieuws
06-11-2018
Truckparking.jpg

EU wil meer veilige parkeerplaatsen

De Europese Commissie lijkt gevoelig voor het argument van een groep parlementariërs om in Europa meer beveiligde truckparkings…
Nieuws
29-06-2021
Parkeren_rusten_duitsland.jpg

Duitsland investeert in nog meer parkeerplaatsen

Het Duitse verkeersministerie wil het aantal parkeerplaatsen voor vrachtwagens verder uitbreiden. Daarmee…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.