De Rechtbank Assen heeft in een uitspraak van vandaag korte metten gemaakt met een schijnconstructie van IKEA transporteur Brinkman Trans Holland uit Emmen. De rechter stelt vast dat het bedrijf chauffeurs uit Moldavië en Polen uitsluitend inzet om kosten te besparen en de chauffeurs weken tot maanden laat bivakkeren in hun cabines. De constructie is opgezet om de CAO te ontduiken en dat moet volgens de rechter per direct stoppen. Ook Nederlandse chauffeurs krijgen nabetalingen. Aldus het FNV in een persbericht.
Naast naleving van de cao verbiedt de rechter Brinkman om de chauffeurs in de weekenden in de vrachtauto te laten bivakkeren. Dat is door de Europese rij- en rusttijdenregels al sinds 2006 verboden, maar wordt in Nederland nog niet gehandhaafd. Onlangs kwam minister Schultz in opspraak, omdat zij een motie van de Tweede Kamer die opriep om deze regels te handhaven, naast zich neer legde. Vandaag maakt de rechter duidelijk dat de regel gehandhaafd moet worden. Brinkman moet op straffe van een dwangsom van € 5.000 per overtreding direct stoppen met deze praktijk.
Edwin Atema van FNV – Stichting VNB: “Wij zijn blij dat de rechter het met ons eens is en hier een streep zet door de race naar beneden. Dat doet de rechter niet alleen op naleving van de cao maar ook op het illegale business model van het maandenlang laten bivakkeren van Oost- Europese chauffeurs in hun cabines. Minister Schultz kan zich nu nergens meer achter verschuilen."
Drie FNV kaderleden, die naleving van de cao eisten, werden door Brinkman gekort op hun loon. Hoewel chauffeurs, ook bij Brinkman, standaard veel overuren werken, mochten zij plotseling nog maar 40 uur per week werken en ging hun inkomen daardoor fors omlaag. Zij krijgen van de rechter ook gelijk: Brinkman moet aan hen de overuren alsnog nabetalen over het afgelopen jaar.
Atema: “Voor kaderleden die hun nek uitsteken omdat ze zich zorgen maken over hoe het er aan toe gaat in de transportsector is dit ook een goed signaal. Vaak komen werknemers in de problemen als zij aan de bel trekken over misstanden. Hier worden kaderleden in bescherming genomen door de rechter. Tienduizenden euro’s nabetalingen waarop ze gewoon recht hebben. Ook moet Brinkman nu aantonen of ze de cao naleven bij het overige Nederlandse personeel “.
Brinkman Trans Holland verzorgt vanuit Nederland de transporten van planten naar de IKEA winkels in Scandinavië en Engeland. Brinkman Nederland besteedt een deel van deze transporten dan weer uit aan Brinkman Polen. Het Poolse bedrijf werkt met Poolse, Oekraïense en Moldaafse chauffeurs, die veelal maanden onderweg zijn. Deze chauffeurs worden betaald naar Oost- Europese maatstaven. Hiermee wordt volgens het FNV niet alleen de CAO overtreden maar wordt slechts over een heel klein gedeelte van het loon sociale premies en belastingen betaald. IKEA en Brinkman plukken hiervan de vruchten en chauffeurs, nette bedrijven en de Nederlandse schatkist betalen hiervoor de prijs, aldus het FNV.
Afgelopen december waren er in een aantal Europese landen al acties bij IKEA winkels om aandacht te vragen voor concurrentievervalsing en uitbuiting en de race naar beneden bij de transporten van IKEA. Atema: "IKEA zegt dat ze hoge eisen stelt aan haar transporteurs, maar daar zien we in de praktijk niets van. Er moet daarom fundamenteel iets veranderen in de manier waarop IKEA transportopdrachten aanbesteedt."