Over vier jaar wil Ford Trucks een marktaandeel van 5% hebben in de tachtig landen waar deze trucks dan leverbaar zullen zijn. Dit is dus inclusief West Europa.
Deze stevige aankondiging is afkomstig van de grote baas van Ford, Haydar Yenigün. Hij kondigde onlangs distributie partnerschappen aan in Spanje en Portugal. “Ik weet dat 5% ambitieus is, maar we hebben vertrouwen in onze trucks en in onze dealers”, zei hij.
Tot nu toe zijn de Ford trucks al leverbaar is diverse Oost-Europese landen, maar de focus ligt op het westen van Europa. Tot dusverre heeft Ford welgeteld één dealer in het westen van Europa en wel in Lissabon. Over vier jaar zullen hier nog vier Portugese steden aan toegevoegd zijn. Op hetzelfde moment moet de Spaanse partner van Ford dan negen dealervestigingen in gebruik hebben.
Nederland
Aanvankelijk dacht Ford in het najaar van 2020 naar Europa te komen, maar de Turkse bouwer heeft de plannen een jaar vervroegd, na de positieve reacties uit de diverse markten op het nieuwe model. De volgorde van introductie is nu Italië in de komende maanden, gevolgd Frankrijk en de noordelijke landen, waar ook Nederland toe gerekend wordt.
Lichtere modellen
Ford werkt intussen aan nieuwe varianten van de F-Max. Volgens Yenigün is er een smallere cabine in ontwikkeling met een breedte van 2,30 meter. Ook wordt er gewerkt aan een eigen automatische transmissie, die de huidige ZF TraXon, die ook door DAF, MAN en Iveco worden gebruikt, moet vervangen. De smallere cabine moet in thuisland Turkije de zeer gedateerde Cargo-cabine vervangen, die uit het begin van de jaren tachtig stamt.
Voor West-Europa heeft Ford een service-overeenkomst gesloten met trailerservicebedrijf TIP, dat in Europa over een netwerk van werkplaatsen beschikt.
BIGtruck Online Magazine werd door Ford uitverkoren om alvast te testrijden. Onze bevindingen vind je " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier!