Ondergetekende werkt al ruim 35 jaar als journalist in de truckbranche, en in die jaren heb ik heel wat merken zien verdwijnen. Ford Trucks was daar één van, maar dit merk is terug, en daarmee is er voor het eerst sinds al die jaren een merk bijgekomen. Natuurlijk hebben we door de jaren heen heel wat nieuwe merken zien komen en gaan, vooral de laatste tijd met al die elektrische startups, maar Ford Trucks is een serieus en beproefd merk met grote ambities.
Transcontinental
Ford Trucks is natuurlijk niet nieuw op de Europese markt. Het merk is er alleen even tussenuit geweest, maar menigeen heeft ooit leren rijden met zo’n D- serie Custom Cab. Ooit was de in Amsterdam gebouwde Transcontinental een revolutie, en tijdens de presentatie staat er dan ook een prachtig exemplaar te glimmen.
F-Max
Met de F-Max die in 2019 al Truck of the Year werd heeft het merk wat moois neergezet. Die truck is eigenlijk in heel Europa al leverbaar en bijzonder succesvol. Alleen in Nederland, Zweden en Noorwegen was het merk nog niet actief, maar ook daar wordt aan gewerkt. Sinds vandaag dus in Nederland, en in de komende tijd wordt ook in Scandinavië een importeur benoemd. Alleen Engeland moet nog even wat langer wachten. Eigen schuld, want dan moeten ze maar niet zo eigenwijs links blijven rijden.
Zes servicepunten als start
Voor Nederland is F-Trucks opgericht, een samenwerking tussen Gorlitzlehner en Vlastuin. Deze twee bedrijven zijn aandeelhouder in de importeurs organisatie die is opgetuigd. Ford Trucks wilde beslist niet de markt op zonder netwerk, en dat is met zes dealers nu ook geregeld. In Gieten, Rotterdam, Hengelo, Zwaag en Uithoorn zijn dealers aangesteld, en uiteraard in Kesteren waar de importeur zelf gevestigd is. Daarnaast wordt er gewerkt aan een uitbreiding van het netwerk, waardoor een landelijk dekkende organisatie ontstaat. Voor ons deel van Europa worden de onderdelen vanuit een centraal depot in Stuttgart verzorgd.
F-Line
Naast de F-Max presenteerde F-Trucks ook de F-Line, een serie voor distributie transport met een afwijkende cabine. Van dit model komen er ook elektrische trucks. Ford Trucks zet overigens in op alle mogelijke nieuwe energievormen, zowel elektrisch als waterstof in verbrandingsmotoren én met fuel cells. Kortom, Ford Trucks laat zien dat ze bezig zijn met een Europese opmars, ook voor de langere termijn.
Eigen versnellingsbak
Onlangs reden we met de F- Max 500 met onze BIGtruck Pacton trailer. Bijzonder is dat Ford Trucks afscheid genomen heeft van ZF als leverancier voor de versnellingsbak. In eigen huis werd een geautomatiseerde 16 versnellingsbak ontwikkeld. In bijgaand filmpje zie je onze eerste ervaringen met die bak. En dat Ford Trucks zich razendsnel thuis voelt in de Nederlandse transportmarkt is meteen duidelijk als we zien dat ze broodjes gehaktbal presenteren tijdens de introductie.