“Al sinds mijn achttiende ben ik vrachtwagenchauffeur. Ik hou ervan om lange dagen te maken en iets te zien van de wereld. Mijn eerste jaren werkte in loondienst, maar met de komst van mijn eigen Actros is daar mooi verandering in gekomen.” We bellen met Bart-Jan Uitbeijerse. Hij is met zijn 22 sinds een paar weekjes eigen rijder. Bartjes Transport heet het bedrijf. En een goed begin? Dat is in dit geval echt het halve werk. Vanaf de allereerste dag als ondernemer rijdt Bart-Jan met het gevaarte op de foto’s: de meest luxe truck die je kunt voorstellen. “Dit is een 530 pk sterke Actros Gigaspace met werkelijk alle opties die er op dit moment beschikbaar zijn. En daar blijft het niet bij: we zijn zo ongeveer een vol jaar bezig geweest om hem vanbinnen en -buiten tot in de puntjes te perfectioneren en op te bouwen zoals ‘ie hier nu staat. Ja ja… Dan heb je ook wel wat hoor.”
Bijzonder vanuit alle hoeken
Vanuit welke hoek je de Actros van Bartjes ook aanschouwt: je ziet meteen dat dit iets uitzonderlijks is. De trotse eigenaar vertelt: “Als je ‘m van voren ziet, valt als eerste op dat de truck heel laag bij de grond lijkt te staan. Dat komt door de speciale onderlip. Dit is slechts de tweede auto waarop deze is gebruikt. De zonneklep van Foxparts boven de cabine is ook niet te missen: die is in de kleur van de carrosserie mee gespoten. Bovenop vind je een unieke lichtbak, inclusief mijn bedrijfslogo. Deze is ontworpen door mijn zus, die aan de weg timmert als graphic designer. Van opzij springen de op maat gemaakte tanks en de traanplaat afwerking in het oog. Bekijk je de trekker dan weer vanachter, dan valt het op maat gemaakte slangenrek op, evenals de blokbumper met dubbele bloklampen en de retro Powerliner-spatlap. En heb je dat gezien? Overal hebben we gewerkt met groen als accentkleur!”
“Het maximaal haalbare”
Wie het geluk heeft om te mogen instappen in de Actros van Bart-Jan Uitbeijerse zal al helemáál betoverd worden. De eigenaar vertelt: “Qua uitrusting is dit het maximaal haalbare. Ik noem de lederen bekleding met verwarmde, geventileerde stoelen met massagefunctie, maar ik zou gemakkelijk een paar minuten kunnen doorgaan met wat ‘ie allemaal heeft, want ik heb echt álles aangevinkt. Daar bovenop zijn we ook hier lekker aan het customizen geweest. Zo hebben we hem gestript en, in plaats van standaard beige, een donkere interieurkleur gegeven. De kasten hebben we in bijpassend grijs gespoten en het bovenbed en de achterwand zijn bekleed met nappaleder. Zelfs de vloer is met leder bekleed! Het geeft een heerlijke ambiance binnen. Lekker rustig, zonder felle lampen: chill. Qua geluid is ‘ie ook zo netjes gedempt… Als je in de heerlijke stoel gaat zitten, voel je meteen: dit is geen werken, maar relaxen.”
Waar doet ‘ie het van?
Zeker hier in Nederland zal menigeen zich afvragen: waar doet ‘ie het toch van? Daarop heeft hij een even duidelijk als inspirerend antwoord: “Sparen, sparen en nog eens sparen! Vanaf het moment dat ik chauffeur werd, was het duidelijk: pas als ik mijn droomtruck kan kopen, ga ik voor mezelf rijden. En zo ging het. Van elk maandsalaris dat ik zag binnenkomen, ging een flink gedeelte naar mijn spaarrekening. Het bedrag groeide gestaag en in 2022 kon ik de stap zetten: ik ging me oriënteren op de truckmarkt.”
Bart-Jan keek niet alleen naar Mercedes-Benz: “De twee Scandinavische merken kregen van mij ook een kans. Bij de één werd ik echter niet netjes behandeld – ze donderden een kopie van de prijslijst in de bus – en de ander had eigenlijk nét een wat minder goed aanbod”, vertelt Bart-Jan.