Fransen verbieden weekendrust in Polensprinters

Nieuws
07-09-2020 | Door Tim de Jong

De Franse regering gaat wanneer het op regelgeving aankomt niet zitten wachten of Europa soms iets doet. De Fransen willen juist voorop lopen en ze hebben na hun pionierswerk in de 45 uurs weekendrust nu vastgelegd dat ook chauffeurs van lichte voertuigen, dus lichter dan 3,5 ton GVW, helemaal niet in hun voertuig mogen overnachten.

De Fransen zeggen eerlijke concurrentie na te streven. De zogeheten Polensprinters hoeven zich al niet aan rij- en rusttijden te houden. In het Mobiliteitspakket dat het Europees Parlement deze zomer goedkeurde, staat al dat er een tachograafplicht in bestelauto’s vanaf 2,5 ton GVW. De Franse wetgever gaat dit niet ver genoeg. Zij stellen in een toelichting dat er niet alleen sprake moet zijn van eerlijke concurrentie in het wegvervoer, ook moet de chauffeur onder fatsoenlijke omstandigheden zijn rust kunnen genieten.

Een overtreding valt onder klasse 5 van het boetebeding, wat staat voor een bedrag van 1500 euro. In principe is die voor de werkgever. Aangezien veel van deze ondernemers eigenrijders zijn, moet de chauffeur van de bestelauto-met-slaapcabine, dit dus zelf betalen.

Europa

Chauffeurs van zulke voertuigen gaan nu natuurlijk anders plannen, en wellicht rijden op tijden waarop ze eigenlijk zouden moeten rusten, zo lang er geen tachograaf in het voertuig zit. Zo ontstaat een kat- en muisspel totdat de tacho zijn intrede doet. Kritiekasters die stellen dat Frankrijk beter met Europa zulke regels kan opstellen, hebben dus in zekere zin een punt.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
25-01-2022
BAGcr_1.jpg

Landcode invoeren tot de invoering van de Smart Tacho 2

In de nieuwe editie van BIGtruck online magazine lees je alles over het Mobiliteitspakket wat inmiddels…
Nieuws
16-03-2018
poolse_racebak.jpg

Polensprinter rijden voor een kwartje de kilometer

In de Duitse media werd een rapport gepubliceerd over maut- en tachograafvrije chassis-cabines, in Duitsland…
Nieuws
26-02-2018
Deutsche_Post_streetscooter.jpg

Deutsche Post moet Tsjechische chauffeur 10k betalen

Het Duitse postbedrijf heeft een zaak verloren tegen een Tsjechische chauffeur die naar de rechtbank…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.