In vergelijking met de Kenworths en Peterbilts die iedereen hier wel kent, is de Freightliner Cascadia een heel ander soort vrachtwagen. Met een aerodynamisch uiterlijk is dit meer het type vrachtwagen voor grote vloten. Weinig showtruck, maar veel efficiëntie dus. Dat de Amerikanen hiervoor warm lopen, blijkt uit het feit dat de Freightliner Cascadia de eerste ‘class 8’ truck is waar meer dan een miljoen exemplaren van zijn gemaakt.
In 2007 introduceerde Freightliner de Cascadia, een trekker die draaide om comfort voor de chauffeur, veiligheid en een lager brandstofverbruik. In de 17 jaar die volgden, daalde het verbruik met meer dan 35%. Mede hierdoor vond de Cascadia gretig aftrek in Amerika en daarbuiten Het model vormde de basis van het SuperTruck project van de overheid. Ook verscheen in 2022 de elektrische versie: de eCascadia. Op dit moment wordt getest met een autonoom rijdend exemplaar. In 2019 werd de vierde generatie geïntroduceerd.
“Meer dan 80 jaar al is Freightliner toegewijd om zijn klanten bruikbare en innovatieve transportoplossingen te bieden om hun bedrijven te doen slagen. Toen de Freightliner Cascadia in 2007 geïntroduceerd werd, was hij precies voor die taak ontworpen”, aldus David Carson, Senior Vice President Sales en Marketing van Daimler Trucks North America. “We zijn erg dankbaar voor onze klanten, die hun vertrouwen in de Cascadia en Freightliner gestopt hebben en geholpen hebben de mijlpaal van één miljoen exemplaren te bereiken.”