Op zich klinkt het best aantrekkelijk: bij een tankstation hoeft een chauffeur in de speciale Fleethand-app alleen nog een pompnummer aan te geven. De tankbeurt is hiermee direct betaald. Geen gedoe met pasjes, pin-codes of kilometerstanden. Volgens Girteka is de Fleethand-oplossing een stuk veiliger dan tankpassen en maakt de app het leven van de chauffeur beter.
In werkelijkheid is het vooral een manier om de vrijheden van de chauffeur te beperken. Waarschijnlijk werd er teveel misbruik gemaakt van de tankpassen bij de 6.000 vrachtwagens van het bedrijf. Daarom mogen de chauffeurs alleen nog tanken bij een beperkt aantal tankstations, waaronder die van Shell en Circle K. Voor ze daar aankomen, moet een chauffeur wel het tankstation hebben ingegeven in de navigatie, anders werkt het niet. Spontaan ergens tanken kan dus niet meer, en alle stops in de route moeten vastgelegd zijn in de navigatie.
Girteka is trots op zijn verregaande mate van digitalisering. Door middel van AI en verregaande automatisering wordt steeds meer werk door computers gedaan. Door ook de vrijheden van de chauffeur bij het tanken te beperken in het kader van veiligheid en gebruiksgemak wordt de chauffeur steeds meer een vast radartje in het systeem. Zei iemand autonome vrachtwagens?