Op de jaarlijkse bijeenkomst van Transport in Nood kwamen heel wat vervoerders af. Er is dan ook heel wat aan de hand. Van onterechte tolboetes uit Denemarken via pietluttige Duitse controleurs naar inklimmers in Groot-Brittannië: transportbedrijven krijgen heel wat op hun dak. Tijdens de bijeenkomst van Transport in Nood kregen de vervoerders de laatste stand van zaken. Er waren ook andere interessante sprekers.
Zo sprak Delta Refund Solutions over het terugvorderen van buitenlandse accijnzen en gaf Truckkartelclaim een update over de rechtszaak tegen vrachtwagenfabrikanten, aangespannen na illegale prijsafspraken. Bijzonder was echter de aanwezigheid van de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT), die uitleg gaf over de digitale inspectie die het uitvoert en waar zowat elke transportonderneming mee te maken heeft of krijgt. Vervolgens vertelde Jasper Kapper van Roadsoft hoe je dergelijke inspecties makkelijker kunt laten verlopen.
Uiteraard kreeg directeur Antonio Oliveira van Transport in Nood de meeste spreektijd. Gepassioneerd vertelde hij over alle uitdagingen waar chauffeurs mee te maken hebben op dit moment. Van weekendrust in de cabine en cabotage tot de smart tacho: alle onderwerpen kwamen voorbij. Speciale aandacht was er voor de boetes uit Denemarken als gevolg van het falende tolsysteem en boetes uit Groot-Brittannië. Aan het einde van de avond had iedere aanwezige veel geleerd: vooral dat boetes in het transport eigenlijk niet te voorkomen zijn, hoe goed je het ook wil doen.