Een wandeling over het terrein van Smilda Trucks in Terwispel levert eigenlijk altijd wel wat leuks op. Deze keer ontdekte ik we een echte Engelse ERF E14 365. De Engels gekentekende trekker is voorzien van een Cummins motor en het ding schijnt nog te werken ook!
Deze serie ERF trucks werd in 1988 geïntroduceerd op de NEC show in Birmingham. Volgens mijn informatie leverde deze Cummins motor 240 pk. De versnellingsbak is naar Britse traditie een ongesyncroniseerde Eaton bak. Tijdens de Engelse cabinetesten die we vroeger deden in samenwerking met Commercial Motor kreeg ik de kans om met deze trucks te rijden. Dat was een ervaring op zich, want niet alleen zat je dan aan de rechterkant te sturen, je moest met links die harde bak bedienen! De cabine van deze generatie trucks was van een soort polyester met houten frames. In die jaren deden ook Seddon Atkinson en Foden nog mee aan die test. Ook die merken hadden dergelijke cabines. Dat stond garant voor veel gerammel en getocht en de veiligheid er van was uiteraard ver te zoeken.
Overigens werd ERF in 1996 overgenomen door Western Star wat het bedrijf verkocht aan MAN in 2000. Onder de MAN vlag werden nog een tijdje ERF trucks verkocht met een MAN cabine maar in 2002 trok dat merk de stekker er uit.
Tot mijn grote verassing staat er nu zo'n ERF bij Smilda trucks te koop. Oud spul is altijd leuk om te zien en deze oud strijder bracht mooie herinneringen boven. En voor wie hem op wil knappen, je hebt wel iets heel bijzonders met zo'n klassieke ERF.