Nieuws
19-11-2024 | Door Iep van der Meer

Het Nederlandse truckmerk Ginaf is vandaag failliet verklaard door de rechtbank, zo melden welingelichte bronnen binnen het bedrijf. Vanmiddag, 19 november zou het personeel zijn ingelicht.

Het ging Ginaf al jaren niet voor de wind en verschillende eigenaars konden het tij niet keren voor de Veenendaalse truckbouwer. In 2011 ging het bedrijf ook al failliet, waarna het als dochter van het Chinese CHTC verder ging onder de naam Ginaf Trucks Nederland BV. In 2020 kwam het bedrijf weer in Nederlandse handen na een management buy-out. Vorig jaar ontsprong Ginaf nog de dans bij het faillissement van de Duitse oud- eigenaar Clean Logistics.

De geschiedenis van het bedrijf begon in 1933 met de ombouw van A-Fords naar landbouwtractors. Na de oorlog werden Amerikaanse dumptrucks omgebouwd naar diesel, waarna ze voor civiele inzet geschikt werden voor de wederopbouw van Nederland. Vaak waren het REO trucks die omgebouwd werden. Aanvankelijk kwamen er Leyland motoren in maar later maakte Ginaf vooral gebruik van DAF componenten.

Sinds de jaren zeventig bouwde Ginaf nieuwe trucks op basis van DAF componenten, maar vaak met een eigen chassis. Daarbij vulde Ginaf het DAF leveringsprogramma aan met voorwiel aangedreven trucks en zware terreinvoertuigen. In 1978 verhuisde het bedrijf van Ederveen naar Veenendaal.

De samenwerking met DAF leidde er in 1982 toe dat Ginaf trucks voortaan bij de DAF Trucks dealers onderhouden konden worden. Ook de verkoop verliep vanaf dat jaar via de DAF dealers. In 2006 deed Ginaf een poging om ook zware mining trucks te bouwen. Later werd de elektrificatie aangepakt met de elektrische Duratrucks.

Sinds een aantal jaren nam Ginaf afscheid van de eigen chassis waardoor de echte zware terreinvoertuigen zoals de 8x8 en de 10x8 uit het programma verdwenen. Het merk legde zich steeds meer toe op het modificeren van DAF trucks door bijvoorbeeld de HydroAxle, hydraulische vooras te monteren en door wide- spread toepassingen.

De laatste ontwikkeling was de introductie van de nieuwe generatie DAF cabines op de Ginaf trucks. Verder wilde het bedrijf zich verder toeleggen op de elektrificatie van bestaande trucks, een concept wat het bedrijf niet heeft kunnen redden.  

Of er een doorstart komt van de activiteiten is onbekend. Wordt vervolgd.

 

 

BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.