Edvardas Liachovičius, de Chief Executive Officer (CEO) van Girteka Group, de grootste transporteur van Europa, kondigt prijsstijgingen aan voor transporten in Europa.
Girteka, een bedrijf dat in de laatste tien jaar groeide van 600 naar inmiddels 9.000 trucks in Europa is zonder meer de grootste van Europa. Het in ‘full truck loads’ gespecialiseerde bedrijf kon deze groei doormaken door een aantal redenen. Zo maakt het bedrijf op grote schaal gebruik van chauffeurs van buiten Europa die tegen een zeer lage beloning hun werk doen. De trucks van Girteka rijden met name binnen Europa, waar de cabotage wetgeving alle ruimte bood voor het inzet van deze goedkope chauffeurs. Daarbij komt het gigantische inkoop voordeel van Girteka. Met zo’n enorme vloot kunnen er gigantische orders voor nieuwe trucks en trailers worden besteld, soms tot wel 1200 trucks in één koop. Daarbij wordt steevast tegen bodemtarieven ingekocht, en dat geldt niet alleen voor de trucks. Ook trailers, banden, brandstof en zaken als ferrytickets kunnen massaal worden ingekocht tegen uiterst gunstige condities.
Class Trucks
Dat een bedrijf als Girteka trucks inkoopt voor de helft van de normale prijs mag oneerlijk lijken, maar aan de andere kant is dat hoe de markt werkt. Met een order voor 1000 trekkers zit je namelijk net even wat anders aan tafel dan als je er één of twee bestelt. Daar komt bij dat Girteka slechts een jaar of twee rijdt met de trucks. Daarna worden ze verkocht via een eigen Europees netwerk van gebruikte trucks onder de naam Class Trucks. De grap is dat zo’n truck met twee ton op de klok dan vaak het zelfde, of misschien wel meer opbrengt dan wat er nieuw voor betaald is. Bovendien is het onderhoud in die eerste twee ton minimaal. Allerlei zaken als remmen, banden, accu’s en andere slijtdelen zijn na twee jaar nog niet versleten, waardoor één keer olieverversen vaak alles is wat er aan gedaan is.
Dit alles werkte tot nu toe, want er is van alles aan de hand in de truckwereld. Ten eerste zijn de brandstofprijzen gigantisch gestegen, maar ook het Mobiliteitspact heeft invloed op de bedrijfsvoering. Chauffeurs moeten vaker terug naar de standplaats, en dat geldt ook voor de trucks zelf. Dat betekent dat de trucks, en de chauffeurs minder rendabel kunnen worden ingezet, want terug naar de standplaats betekent niet automatisch dat er ook lading is in die richting. Om dit deels te ondervangen heeft Girteka al een enorm steunpunt opgezet in Polen, maar of dat voldoende is moet nog blijken.
Prijsverhoging
Tegelijkertijd zijn nieuwe trucks slecht leverbaar door het wereldwijde tekort aan computerchips, ook wel ‘halfgeleiders’ genaamd. Dit heeft gezorgd voor enorme prijsverhogingen van nieuwe trucks, want niet alleen die chips, ook andere onderdelen en grondstoffen zijn enorm in prijs gestegen. Dit betekent dat ook Girteka fors meer zal moeten betalen voor nieuwe trucks en dat heeft zijn weerslag op de financiële positie van het bedrijf. Alle truckbouwers hebben de grootste problemen om trucks uit te leveren, en de enorme orders van Girteka lopen ook vertraging op. Tegelijkertijd is de prijs van met name jong gebruikte trucks sterk gestegen. Dat betekende een kort voordeel voor Class Trucks, maar als er geen nieuwe trucks worden afgeleverd dan komen er ook geen jong- gebruikte op de markt, gewoon omdat er langer doorgereden wordt met oudere trucks. De uitgangspositie van Girteka is, gezien de jonge vloot goed, maar het business model om ze al snel door te verkopen loopt hiermee averij op. Bovendien is er voor vervanging gewoon meer geld nodig door de sterk gestegen prijzen.
Alles bij elkaar zorgt dit er voor dat Girteka topman Edvardas Liachovičius er niet om heen kan, de transportprijzen moeten omhoog. Nog voor de winter wil Girteka de prijzen verhogen met percentages tussen de 20 en 35%! Dat is voor de sector ontzettend goed nieuws, want daarmee moet Girteka terug naar de verladers voor prijsafspraken, en dat biedt ook kansen voor andere partijen.
Dat de prijzen ook bij andere vervoerders omhoog moeten is een logisch gevolg, want hogere brandstofprijzen, duurder materieel en niet te vergeten het chauffeurstekort drijven over de hele sector de prijzen op. Girteka lijkt echter nog meer te lijden te hebben dan veel andere vervoerders, maar dat is een kwestie van ‘hoge bomen’.