De Litouwse transportreus Girteka blijft maar groeien. Vandaag nam het bedrijf de 10.000e chauffeur in dienst. Begin januari had Girteka nog maar 8.000 chauffeurs op de loonlijst. Het bedrijf zegt geen last te hebben van het chauffeurstekort dat overal in Europa merkbaar is.
Voor Girteka geldt de wet van de grote getallen. De omvang van de vloot bedraagt nu 5.000 trucks en 5500 trailers. De topman van het bedrijf verwacht dat het bedrijf nog snel verder zal groeien. Hij hoopt dat Girteka in 2021 zijn 20.000e chauffeur kan verwelkomen.
"We hebben een heel ander businessmodel dan andere grote bedrijven zoals DSV, DB Schenker, DHL en Kühne & Nagel", zegt de topman van Girteka. "Wij hebben een eigen vloot met trucks en we nemen alle chauffeurs in vaste dienst. Daarom is bij ons de teamgeest beter, er is meer betrokkenheid van het personeel." Op de eigen website zegt Girteka wel dat het moeite heeft met de snel oplopende kosten in het Europese wegvervoer. "Dit heeft te maken met salarissen voor chauffeurs, en de Europese wet die voorschrijft dat chauffeurs die 45 uur weekendrust moeten maken, moeten overnachten in hotels. Ook brandstofkosten stijgen en we hebben te maken met uiteenlopende minimumlooneisen in diverse Europese landen."