Het van origine Litouwse transportbedrijf Girteka gaat voortaan ook vanuit Duitsland opereren. Vandaag zijn de eerste trucks op Duits kenteken gezet, een stap die het ambitieuze bedrijf moet laten groeien tot 10.000 trucks en 20.000 chauffeurs in 2021. Dat zijn aantallen die we in Europa niet eerder zagen.
Tot nu toe beperkte de logistieke reus zich tot zogenaamde Full Trailer Loads (FTL) over de lange afstanden. Girteka zet nu echter ook in op het binnenlandse vervoer in Duitsland. Duitse vervoerders bestaan volgens Girteka voor 80% uit kleine bedrijfjes tot tien trucks. Slechts 1% heeft meer dan 50 trucks in de vloot. Cijfers die overigens ook voor Nederland gelden. Dit is nou precies waar Girteka op inzet doordat ze een enorme slagkracht hebben. Daarmee zit het bedrijf aan tafel met de grootste Europese bedrijven die eigenlijk niet meer om Europa's grootste vervoerder heen kunnen.
Volgens eigen zeggen is Girteka van goedkope Oost Europese vervoerder doorgegroeid tot een organisatie met een enorme capaciteit en een hoog niveau van professionalisme. Het bedrijf groeide in een tijd dat er in Europa een toenemend chauffeurstekort ontstond van 8.000 chauffeurs begin dit jaar naar 10.000 op dit moment.
BIGtruck vroeg Kristian Kaas Mortensen, Directeur Strategische Partnerships van Girteka de vraag voor of het bedrijf in Duitsland ook Duitse chauffeurs in gaat zetten. Zijn antwoord was net zo diplomatiek als duidelijk: ,,In Duitsland zetten we een groot aantal uitstekende en professionele chauffeurs in, maar we hebben niet als eis dat ze ook Duits staatsburger zijn''.
Op onze vraag hoe het bedrijf aan die chauffeurs komt in deze tijden van schaarste op de arbeidsmarkt kregen we als antwoord dat Girteka prat gaat op een uitstekend werkgeverschap en dito beloning. ,,Al onze chauffeurs kunnen overal aan de slag momenteel maar ze kozen voor ons. Dat zegt denk ik genoeg'' aldus de heer Mortensen.