Nieuws
31-01-2025 | Door Maarten van der Westen

Vorig jaar vierde DAF dat het 75 jaar geleden was dat het de eerste vrachtwagen produceerde. Het jaar werd afgesloten met positieve cijfers.

Het jaar 2024 was moeilijk voor vrachtwagenfabrikanten. In Europa namen de verkopen af. In Nederland ging het echter aanzienlijk beter, onder invloed van de ingevoerde zero-emissiezones. Voor DAF was het een prima jaar. Het marktaandeel daalde licht naar 28,1%, maar daarmee bleef het merk marktleider, voor Volvo en Scania. In zowel Nederland als Groot-Brittannië staat DAF nog steeds hoog bovenaan: hier is meer dan een kwart van de vrachtwagens afkomstig van het Eindhovense merk. In Duitsland en Frankrijk was DAF het grootste importmerk, dus na de vrachtwagens die in die landen zelf geproduceerd worden.

Groei buiten Europa

In Brazilië produceerde DAF een recordaantal van 10.700 trucks, goed voor 9,9% marktaandeel. Ook in landen als Turkije, Jordanië en Nieuw Zeeland noteerde DAF mooie groeicijfers.

Ook op andere vlakken had DAF een succesvol jaar. Op de IAA in Hannover presenteerde het de verbeterde aandrijflijn. Deze belooft een verbetering van het brandstofverbruik van nog eens 3%. DAF profiteert ook nog altijd van de grote XG-cabine: tot nu toe evenaart geen enkel merk de ruimte in de aerodynamische cabine. Dit leverde DAF in Europa ook meerdere prijzen op. Vorig jaar kon DAF ook de eerste serie van zijn elektrische vrachtwagens afleveren. Voor dit jaar is de langverwachte serieproductie gepland. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
08-05-2025
Milence_Zwolle_Opening_014 (1)-1400

Opening Milence laadhub in Zwolle met Megawatt Charging

Milence heeft in Zwolle de tweede laadhub voor elektrische trucks in Nederland geopend met de eerste,…
Nieuws
08-05-2025
Groot1 (960 x 960)

Vijfassige DAF asfaltkipper voor De Groot

De nieuwe vijfasser van De Groot Winsum ziet er erg goed uit.
Nieuws
08-05-2025
ILT controle A24 (960 x 720)

Controle op niet-betaalde tol op de A24

Twee vrachtwagens werden door ILT aan de kant gezet wegens het niet betalen van de tol in de Blankenburgtunnel.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.