Nu het Mobiliteitspakket een feit is, blijkt dat de grootste aandeelhouder van de in moeilijkheden verkerende Hongaarse transporteur Waberer’s, zijn aandelen overweegt te verkopen.
Mid Europa is de naam van de grootste aandeelhouder van het bedrijf dat de al sinds 2018 vrijwel consequent flinke rode cijfers schrijft. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar verloor Waberer’s nog eens 2,5 miljoen euro. Diverse directieleden kwamen en gingen en de vloot is flink kleiner geworden. Mid Europa bezit de meerderheid van de Waberer-aandelen, zo’n 72 procent. Wie de resterende aandelen in bezit hebben, is niet bekend.
Eind maart werd een nieuwe topman benoemd die zich vooral bezighoudt met het reduceren van het aantal trucks, het verlagen van lonen en het ontslaan van personeel.
Het nieuwe Mobiliteitspakket verplicht transportbedrijven om trucks en chauffeurs op gezette tijden terug te laten keren naar de thuisbasis. Trucks van Waberer’s en andere bedrijven komen nu soms maanden of nog langer niet terug in het land waar ze op kenteken zijn gezet. Voornamelijk Oost-Europese chauffeurs lijden een nomadenbestaan langs West-Europese snelwegen. Het Mobiliteitspakket wil dit tegen gaan.