Het bekende transportbedrijf H&S werd afgelopen maart overgenomen door Royal Den Hartogh Logistics. Dat er nu voor DAF gekozen wordt, is het resultaat van een zorgvuldig oriënteringstraject. Het vertrouwen in DAF als merk en in de service van Bakker Bedrijfswagens bleek de doorslaggevende factor om voor de Eindhovense fabrikant te kiezen.
Uiteraard speelde ook de specificaties van de DAF XG mee. De comfortabele en moderne cabine is zeer geschikt voor vervoer over lange afstanden. Daarbij is het lage eigen gewicht ook belangrijk bij het vervoer van vloeistoffen. “Het betreft concentraten van vloeistoffen waar zoveel mogelijk water uitgehaald is. Een concentraat van een kilo kan goed zijn voor wel tien kilo of meer eindproduct dat in de schappen belandt. Dus elke kilo extra laadvermogen is voor ons heel belangrijk”, legt Jos van den Hurk uit, Fleet & Equipment Manager bij H&S.
Camera’s
Omwille van een zo laag mogelijk gewicht krijgen de nieuwe DAF’s XG 480 FT een 510 liter brandstoftank in plaats van 600 liter. Ook zijn de luchtketels van aluminium en worden lichtmetalen Alcoa-velgen gemonteerd. Op het bordes achter de cabine komt een aluminium afdekplaat waarop de chauffeur veilig kan staan bij het aan- en afkoppelen van snoeren, luchtslangen en de PTO-aandrijving, die eveneens een extra is op de XG trekkers.
De bestelde trekkers zijn voorzien van camera’s in plaats van spiegels. Ze krijgen ook speciale software voor het transport van vloeistoffen. Predictive cruise control moet het brandstofverbruik verminderen. Voor de chauffeurs zijn de XG’s voorzien van een luxe bestuurdersstoel en een dikker matras. Het onderhoud wordt volledig uitgevoerd door Bakker Bedrijfswagens via Multi Support onderhoudscontracten.