Het moest een visitekaartje worden én we wilden onze chauffeur John Theulen in het zonnetje zetten. Want die werkt al ruim 30 jaar voor ons”, vertelt Guus Hansen van de gelijknamige drankenhandel in Linne (Limburg) over de aanschaf van de nieuwe R520 6x2 bakwagen met gestuurde naloopas.
“John gaf aan dat hij de jaren tot zijn pensioen wel graag in een Scania wilde volmaken”, vertelt Guus wat meer. “Tot nu toe reden wij eigenlijk voornamelijk voertuigen van dat andere Zweedse merk. Maar ik ben niet zo merkgebonden en sta open voor elk goed aanbod. Dus wat mij betreft was dat geen probleem. Alleen zei ik wel van ‘als we dan een Scania kopen, moet het ook een V8 zijn’.” In feite komt daarmee ook de droom van Guus uit. Want hij is vroeger zelf chauffeur geweest.
Gedeeltelijke stilstand
“Inmiddels heeft John de eerste week in zijn nieuwe 520 V8 erop zitten. Maar ik moet er eerlijk bijzeggen: het was dat we hem al betaald hadden. Want je kunt je voorstellen dat uitgerekend een drankenhandel zwaar door het Covid-19 probleem geraakt wordt. Bij ons staat er momenteel een deel van de 28 auto’s stil. En dat deels ook nog alleen maar omdat we al het werk dat we normaal gesproken uitbesteden, nu ook zelf wegrijden. Want al het werk voor evenementen en de complete horeca is volledig weggevallen. We leveren vooral nog aan de retail. Maar ooit zal het weer beter worden. Dus we houden de moed erin.”
Dagritten
Het merendeel van de ritten wordt in Nederland gemaakt. “Dat is dagwerk. Onze chauffeurs zijn gewoon elke avond weer op de basis. Wij rijden gemiddeld iets meer dan een ton per jaar met onze trucks. En we rijden er tien tot elf jaar mee. Dat was wel een overweging om voor een premium merk als Scania te kiezen. Zeker die V8-motor zal die 1,2 tot 1,3 miljoen kilometer fluitend aankunnen.”
Dat Guus voor de 520 pk koos, komt omdat ze bij Hansen altijd tussen de 400 en 500 pk rijden. “Drank is zwaar en een aantal van onze auto’s heeft er nog een aanhanger achter. Dus is de 520 de V8 die het beste aansluit bij onze standaard motorisatie.”
Beugels en lampen
De chauffeur mag er bij ons binnen een beperkte bandbreedte nog zelf wat aan verfraaien met lampen en zo. Omdat dit een speciale auto is, hebben wij deze keer de auto van twee RVS beugels van Kelsa met ingebouwde witte LED’s en vier Hella Luminators per beugel voorzien. De bovenste hebben we ook in de kleur van de auto laten spuiten. Samen met een setje Hadley’s en een LED-plaat met ‘Hansen Dranken’ erop is hij wat ons betreft af.”
Dat komt ook omdat de R520 met het LED- en het V8-pakket af fabriek al een heel complete auto is. “Er zit mooie leren bekleding in, een prachtig infotainment systeem met DAB+ en mooie rode accenten langs het zacht afgewerkte dashboard. De stoelen zijn van premium kwaliteit en dan zijn er nog allerlei kleine verrassingen. Zoals de standaard regensensor, de chroomlijsten rond het raam en het verchroomde Scanialogo in de grille. Samen met de zwarte dakrailingen maakt dat het wel heel chique.”
De 6x2 rijdt normaal gesproken met een aanhangwagen erachter. “Die hebben we ook nieuw gekocht. Deze heeft geen extra laadklep. Dus kienen we de ritten zo uit dat alles op wat de aanhanger staat, voor adressen met een hefttruck of een laaddock is. Want in feite is het in onze handel net stukgoed.”