Kraanverhuur- en transportbedrijf M. Verschoor B.V. uit Sassenheim nam onlangs drie nieuwe trucks in ontvangst bij de Volvo-dealer. Het betreft een FH16 750 8x4-zwaartransport trekker en twee FH 460 8x4-bakwagens met zware Effer autolaadkraan. De trucks zijn voorzien van onder meer Volvo Dynamic Steering en Work Remote, voorzieningen die de chauffeur ontlasten en de productiviteit verhogen.
De twee identiek opgebouwde Volvo FH-bakwagens hebben een technisch GVW van 43 ton en kunnen op ontheffing als combinatie rijden met 77 ton. Beide 4-assers zijn voorzien van een Effer 685-kraan die werden geleverd door Kluytmans en opgebouwd door Ematra. Het bereik van de kranen, met lier, 6S Jib en handdeel, is maar liefst 30 meter ver met 32 meter tiphoogte.
De Volvo FH16-trekker, met luchtgeveerde 9-tons vooras, 35-tons tandem en 9-tons gestuurde voorloopas, krijgt in Nederland een ontheffing tot 180 ton. Het voertuig krijgt als voornaamste taken het verplaatsen van Verschoors eigen rupskranen en verreikers, de contragewichten van mobiele kranen en het uitvoeren van speciaal transport, waaronder windmolenonderdelen.
Vanwege de plaatsing van de kranen achter de cabine is bij de bakwagens gekozen voor een bladgeveerde 10-tons vooras met zware stabilisator. De vooras kan maximaal worden benut dankzij een speciale aslastverdeling voor kraanvoertuigen, een klantspecifieke optie die af fabriek werd geleverd door Volvo Trucks. Deze techniek stelt de luchtvering van het tandemstel automatisch af op het gewicht en de plaats van de lading. Door de variabele druk op de trekassen neemt de grip op de weg toe, terwijl de liftbare, gestuurde naloopas zolang mogelijk kan worden ontlast.
Verschoor liet alle Volvo-trucks uitvoeren met Volvo Dynamic Steering. “Een investering in comfort en de gezondheid van onze mensen”, verklaart Quarre. “Zij rijden veel relatief korte ritten en moeten veel manoeuvreren. De chauffeurs zijn erg enthousiast over het stuurgemak. Ook zijn de trucks voorzien van Work Remote. Hiermee kunnen functies als verlichting, zwaailampen en luchtvering op afstand worden geregeld en kan de aslast buiten de cabine worden uitgelezen. Doordat er minder in- en uitgestapt hoeft te worden, kan er gemakkelijker een goede belading verkregen worden.”