Henny Berkvens wilde nog één keer een nieuwe Scania

Nieuws
22-04-2020 | Door Tim de Jong

Henny Berkvens, van het gelijknamige transportbedrijf in Mariahout, rijdt sinds kort in een nieuwe Scania G450 8x2*6 met een gestuurde tweede as, een naloopas en een 50 tonmeter HMF kraan. Het voertuig komt in de plaats van een vijf jaar oude Scania 8x2 met net zo’n kraan. “Ik wilde tenminste nog één keer een nieuwe kopen”, verduidelijkt Henny.

“Als eenmansbedrijf moet je echt voor honderd procent op je materieel kunnen vertrouwen”, zet Henny zijn beweegredenen uiteen. “Voor een 4x2 trekker is er wel vervanging en kun je doorwerken. Maar geen enkele dealer heeft een vervangende 8x2 met een 50 tonmeter kraan staan. Dat is was een belangrijke overweging bij mijn besluit. De vorige truck was vijf jaar oud. Ja, die kan echt nog wel zes jaar mee. Dat geldt overigens ook voor de kraan, die opgebouwd is bij Van Rijsel uit Asten. Je loopt, afhankelijk van het gebruik en het aantal pto-uren onherroepelijk een keer tegen groot onderhoud aan.”

Geen krasje

Nu is Henny wel heel erg van goed onderhoud en het perfect onderhouden van zijn materieel. “De auto gaat twee keer per jaar naar de dealer. Een keer voor service en een keer voor service en APK. En ik ben er zuinig op. Net als bij de vorige, heb ik ook de bij nieuwe een extra laag blanke lak over de rode basiskleur laten spuiten. Dan is de lak toch harder. Dat kun je ook zien: de vorige had nog geen krasje. Daar houd ik van. Maar er zijn er zat die er bijvoorbeeld maar één keer per jaar met de keuring naar hun kraan kijken. Ik kan dat niet. Ik koop een emmertje vet en dan leg ik één keer in de maand de kraan in zijn volle lengte uit om alle slangen te controleren en te smeren. Want er zal maar een keer een slang knappen. Dat gééft toch een bende op straat.”

Dus werd het een nieuwe. En voor Henny ook meteen de eerste van de laatste generatie Scania. “Ik zeg nu wel dat ik nog één keer een nieuwe wilde kopen. Maar wellicht komt er nog wel eentje achteraan. Dat weet ik nu nog niet. Momenteel heb ik nog weinig last van de corona-crisis. Maar dit zal best nog wel een tijd doorlopen. 2009 was destijds ook een stuk minder, maar dat is op den duur ook allemaal weer goed gekomen.”

Verbeterde G-cabine

Dat het weer een Scania moest worden, stond voor Henny vrij snel vast. “Ik ben eigenlijk helemaal niet merkgebonden, maar ik was zo tevreden over mijn vorige Scania met HMF kraan dat ik weer voor dezelfde combinatie heb gekozen. Voor mijn vorige Scania reed ik ook wat anders. Die vorige G kwam er omdat de verlengde G dagcabine meer ruimte bood dan bij andere merken. Ik nam zelfs wel eens een matras mee als ik heel soms een keertje moest overstaan. Dat is bij de nieuwe nog beter. En deze Scania staat er nu ook omdat ik met de vorige nooit wat gehad heb. En omdat ik de dealer in Veghel heel prettig vind. Ik ben met één auto natuurlijk maar een kleine jongen. Maar ik voel mij daar altijd net zo goed behandeld als een bedrijf met honderd trucks. Daar ben ik gevoelig voor. Want zelf wil ik ook goede service leveren naar mijn klanten. En daar speelt de dealer achter mijn voertuig een belangrijke rol bij.”

 Laag chassis

“De Scania G450 8x2 heeft extra bladveren vóór zodat ik naar twee maal 10 tons voorassen zou kunnen als ik dat zou willen. Veel toeters en bellen zijn aan mij niet besteed, al vind ik het wel mooi. Ik koop liever een set mooie kisten of een premium stoel en verder moet het degelijk en functioneel zijn. Het fijne bij Scania is, dat de hele auto zo kant en klaar uit de fabriek komt. Je hoeft achteraf niets te modificeren. Dat samen met het feit dat Scania het laagste chassis in de markt heeft is belangrijk als je er een kraan wilt opbouwen.”

Want dat is waar het bij Henny eigenlijk het meeste omdraait. “In de 14 jaar dat ik voor mijzelf werk, heb ik hier in de buurt een vaste klantenkring opgebouwd. Of het nu een kozijntje is of een container, mijn klanten weten: ‘Henny hijst’. Dat ik zie ik ook terug in het aantal kilometers. In het begin reed ik nog wel 25.000 km/jaar. Nu draai ik meer pto-uren. Ik vind het hijswerk sowieso leuker dan kilometers maken.

Die vaste klantenkring is ook de reden dat Henny weer net zo’n auto gekocht heeft als hij al had. “450 pk is voor mij meer dan genoeg; ook met een aanhanger kun je daarmee goed uit de voeten. En ik hoef ook niet zwaarder dan 50 tonmeter. Daarmee kan ik in 90 procent van de gevallen goed uit de voeten. Zwaarder is verleidelijk maar het moet wel terug te verdienen zijn. Ik kan niet zeggen dat ik per uur 15 euro duurder word omdat ik zo graag een grotere kraan wilde. Ik heb inderdaad wel gekeken naar een kraan met meer capaciteit, maar dan had ik minder reikwijdte met de basismast en zou er een jib bij moeten komen. Dat was voor mij geen optie. Met deze combinatie van Scania met HMF kraan met een lengte van 26 meter heb ik voldoende capaciteit en lengte om de meest voorkomende werkzaamheden uit te kunnen voeren.”

Trias aanhanger

Tegelijk met de Scania kocht Henny ook een nieuwe, tot tien meter uitschuifbare aanhanger bij Trias in Apeldoorn. “Daarmee kan ik onder vergunning tot 22 meter totale lengte rijden. En dat is fijn voor het transport van bouwketen. Zo kan ik er voorlopig weer tegenaan.”  

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
19-04-2019
Ruitenvisie2.jpg

Veelzijdige Scania voor Ruitenvisie

Ruitenvisie heeft een nieuwe vierassige Scania in gebruik genomen. Van de vier assen sturen er drie en deze Scania,…
Nieuws
19-09-2019
Boerman_Scania-2-pers-2019.jpg

Scania nieuw in wagenpark van Boerman Groep

De Boerman Groep uit Hardinxveld-Giessendam heeft voor het eerst twee Scania’s aangeschaft. De reden is dat…
Nieuws
26-05-2020
Nooteboom_Sijperda_2LR.jpg

Nieuwe Nooteboom en Volvo voor Sijperda Verhuur

Sijperda Verhuur nam onlangs de nieuwste uitschuifbare Nooteboom MCOS hoogwerker semidieplader in gebruik.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.