Het gaat goed bij DAF Trucks, en ook moederbedrijf Paccar blijft successen scoren. Al 78 jaar op rij wist dit bedrijf een boekjaar af te sluiten met winst, zelfs na het betalen van een megaboete.
Vorig jaar tikte DAF Trucks even een boete van maar liefst 833 miljoen euro af aan de Europese mededingingsautoriteiten maar desondanks wist Paccar 521,7 miljoen dollar aan winst te noteren over 2016. Zonder die boete was de winst 1,35 miljard, en dat was op zich lager dan een jaar eerder. Toen wist Paccar nog een winst van 1,6 miljard dollar. Waar gaat het over zul je zeggen, wát een mooie cijfers! DAF heeft grote invloed bij Paccar: Intussen rijden bijna een op de twee nieuwe Kenworth- of Peterbilt trucks de fabriek uit met een DAF-motor. In de VS wordt niet alleen de dertien liter, maar ook de elf liter motor, beide in Eindhoven ontwikkeld, volop verkocht.
Paccar zag de omzet dalen van 19,12 miljard dollar in 2015 naar 17,03 miljard dollar in 2016. De boosdoener is de afkoelende Amerikaanse markt voor zware trucks, waarin Paccar een aandeel van 30,4% heeft met de merken Kenworth en Peterbilt. Het gaat dus iets minder voorspoedig met Paccar.
Volgens Paccar steeg het marktaandeel van DAF, het merk waarmee Paccar zich op markten buiten de VS presenteert, in Europa van 14,6 naar 15,5 procent. Volgens Paccar groeide de markt in Europa voor trucks zwaarder dan zestien ton flink, te weten van 269.000 naar 303.000 eenheden. Verwacht wordt dat de Europese markt dit jaar iets af zal nemen naar een totaal van ergens tussen de 260.000 en 290.000 trucks. In de VS is de markt kleiner en zal die blijven steken op het niveau van vorig jaar, ergens rond de 216.000 eenheden.
In Nederland wist DAF het marktaandeel vorig jaar stevig te vergroten. De marktleider nam nog verder afstand van de nummers twee (Volvo) en drie (Scania). Overigens werd Scania maar nipt derde boven Mercedes-Benz.