De verschillende codes:
M+S
Winterbanden kun je herkennen aan verschillende codes. Banden met een M+S, oftewel Modder en Sneeuw label hebben een loopvlakprofiel of structuur die ontworpen is om betere prestaties te leveren bij sneeuwval dan standaardbanden. Het M+S label zegt echter niks over de kwaliteit van die band, daar is geen vastgestelde testprocedure voor. Leuk voor extra grip dus, maar je voldoet hiermee niet aan de eisen die sommige landen stellen.
Three Peak Snowflake (3PMSF)
Three-Peak Mountain Snowflake (3PMSF) banden leveren prestaties in winterse omstandigheden die wettelijk zijn gecertificeerd. Deze banden moeten een test ondergaan op een met sneeuw bedekte weg en moeten minstens 25% betere tractie hebben dan een gelijkaardige standaardband.“
Winterbanden van bijvoorbeeld Continental hebben op de flanken dit sneeuwvloksymbool. Deze winterbanden presteren niet enkel veel beter dan de M+S banden, maar ze overschrijden ook de eisen van het 3PMSF symbool. De ontwikkeling van winterbanden door Continental is gebaseerd op jarenlange ervaring en praktische kennis verworven door het gebruik van banden bij extreem koude temperaturen in Scandinavische landen. Deze speciale winterbanden garanderen een aanzienlijk voordeel voor een veilige reis op met sneeuw of ijs bedekte wegen.
Op welke positie?
Aangeraden wordt om winterbanden op alle posities te monteren, dus op de gehele combinatie.
Sneeuwkettingen
In sommige landen ben je verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben. Zo is het in Noorwegen verplicht om zeven sneeuwkettingen bij je te hebben met een trekker- oplegger combinatie. In andere landen is het gebruik er van juist verboden. Sommige landen, zoals Finland Groot Brittanië en Frankrijk staan ook spijkerbanden toe in bepaalde periodes van het jaar en onder voorwaarden. Een bijzondere verplichting geldt in Roemenië. Daar moet je verplicht een schep en zand bij je hebben.
Verplichting in Duitsland
Ons buurland Duitsland eist banden met de 3PMSF (Three Peak Snowflake) banden gedurende de wintermaanden op de permanent aangedreven wielen en de voorste stuuras. Vreemd genoeg geldt dat dan weer niet voor Denemarken.
Eigenlijk is het niet te doen om alle regels en uitzonderingen hier te vermelden, maar gelukkig heeft Continental dat al keurig voor ons uitgezocht. Klik hier voor het complete overzicht!