Inspectiediensten werken in toenemende mate samen en dat is een heel goed begin, maar niet meer dan dat. Zo kunnen inspecties nog altijd niet vaststellen of rijbewijzen uit andere landen echt zijn, en is er evenmin duidelijkheid over de kwaliteit van Code 95 cursussen. Afgelopen week werkten inspectiediensten samen. Ze constateerden dat bij 40% van de aangehouden trucks niet in orde waren.
Wanneer we het persbericht van de inspectie verder lezen, dan zien we dat er door al die diensten op al die verschillende plekken, niet veel trucks gecontroleerd werden. Zeg maar gerust een druppeltje op een gloeiende plaat. In totaal werden slechts 115 trucks gecontroleerd waarvan er 45 in overtreding waren. Gecontroleerd werd er op in Nederland (Venlo A67, Bodegraven A12, Gorinchem A15 en Apeldoorn A1), in België (Texaco-parking E-17 te Kruibeke en parking E19 – E42 Masières) en in Luxemburg.
Een en ander is het gevolg van een Verdrag van Luik, waarbij de Benelux-landen hebben afgesproken samen te werken op het gebied van inspecties. Allemaal mooi, maar het resultaat is met alle respect bedroevend: Weinig trucks gecontroleerd, hoog foutenpercentage. Zijn de chauffeurs in overtreding nu allemaal boeven? Zeker niet en het bericht van de Inspectie suggereert dat ook niet. Het laat eerder zien dat het erg moeilijk is om je aan de regels te houden en er is ruim voldoende reden om aan te nemen dat er grote verschillen zijn in opleidingsniveau van chauffeurs uit de diverse Europese lidstaten. Wat hieraan te doen?
Volvo project
Elders op de homepage van BIGtruck kun je lezen dat Volvo werkt aan een truck die data over aslasten vooruit stuurt naar een weegbrug even verderop. Die vergelijkt de data met wat hij zelf meet en de chauffeur krijgt dat dan vanzelf te zien. De Noorse regering is hier heel blij mee, en we kunnen ons voorstellen dat dit ook geldt voor andere regeringen, zoals die in Brussel. Voor chauffeurs lijkt het erop dat de vrijheid wordt ingeperkt, maar na het zien van een schier eindeloze reeks ernstige ongevallen kunnen we ons niet voorstellen dat iemand nog tegen deze vorm van inspectie is. Het lost meteen het probleem op dat de Benelux-controle van onlangs liet zien.
Leasemaatschappijen kunnen weer netjes real time trucks inplannen voor onderhoud, kortom, het wordt veel veiliger op de weg. De conclusie van die controle kan alleen maar zijn dat er nog altijd heel veel mis is met het wegvervoer in Europa, veel meer dan we nu weten. Met controles zoals Volvo die nu ontwikkelt wordt hoogstwaarschijnlijk bijzonder veel leed op de Europese wegen voorkomen.