Zwaagstra Transport is een familiebedrijf met inmiddels drie fraaie combinaties. Het Zweedse trio van twee Volvo’s en een Scania worden door vijf, en soms zelfs zes chauffeurs bemand. Dat leidt niet alleen tot een hogere efficiency, maar ook tot meer ruimte voor een sociaal leven en om van het thuisfront te genieten. Aanvankelijk was dit systeem een noodzaak, maar dat leidde tot een mooi werkzaam systeem, aldus Sjouke Zwaagstra.
De Jansenstichting is een smal landweggetje in het Friese platteland bij Nij Beets. Achter een melkveebedrijf staan de drie Zweedse trucks te glimmen in het najaarszonnetje. Binnen in de kantine treffen we Sjouke en Geert Zwaagstra, hun vader Gerhardus, chauffeurs Marco van Akker, Pieter Miedema en Frits Groen en autowasser Sander de Jong. Sjouke steekt bij een bakje automatenkoffie van wal over hoe het allemaal gelopen is: ,,Wij hebben inmiddels twee melkveebedrijven, maar we zijn met drie broers. Dat betekende dat we nooit alle drie in het bedrijf zouden kunnen, vandaar het transport’’. Dat kwam overigens niet uit de lucht vallen. Vader Gerhardus reed vroeger ook al op de vrachtwagen. Het transportvirus zat dan ook al diep in de genen van de Zwaagstra’s.
Dynamic steering
Sjouke begon in 2012 met een huurtrekker op Scandinavië. Al snel werd er een nieuwe Scania trekker aangeschaft, de Scania R500 Streamline die ook nu nog rijdt. Sjouke: ,,Een prachtige auto, compleet met een handbak. Dat was echter meteen de reden dat ik na verloop van tijd af moest haken, want ik kreeg steeds meer last van mijn spieren. De diagnose reuma werd gesteld, en dat was voor mij reden om eens een Volvo te proberen. Mijn vader was altijd al een Volvo man, en met de I-Shift automaat en Dynamic Steering bleek dat voor mij de ideale auto. We hebben toen de 4x2 FH540 aangeschaft als tweede auto. Marco van Akker is toen met de Scania gaan rijden en dat loopt mooi zo. Later is daar een derde truck bij gekomen, een FH500 6x2 met een sturende voorloopas’’.
">Wil je het hele verhaal lezen? Klik dan hier!