Voor wie denkt dat de discussie over langere voertuigen nieuw is kijken we even terug in de tijd. Scania experimenteert momenteel met dubbele opleggers in Zweden maar bij Rynart wisten ze al jaren dat dit geen enkel probleem is.
De allereerste proeven deed deze Hollandse pionier al in 1975 in Saudi-Arabië. Je ziet hier foto's van een schitterende Mack met dubbele opleggers. Opvallend is het Koeweitische kenteken van de Mack trekker! Vanaf 1996 tot 1999 reed het bedrijf met dubbele opleggers naar Oost Europa. Tot aan de Pools-Russische grens gingen er twee trekkers op waarna er eentje terug kon naar huis. Met twee opleggers werd vervolgens de rit verder afgemaakt tot diep in Kazachstan aan toe. Ritten tot vijfduizend kilometer, en dat betekent dus 10.000 uit en thuis!
In totaal waren deze combinaties 36 meter lang en dat kon in die tijd bij een gebrek aan wetgeving. De Russen hadden gewoon geen maximale lengte voorgeschreven. Rynart was het eerste, maar ook meteen het laatste bedrijf wat met dubbele opleggers reed in Oost Europa. De trucks werden al snel een bekend fenomeen en de politie was toch wel erg nieuwsgierig in die tijd. Met een blikje CocaCola en een pakje Marloboro kon je in die jaren echter nog heel wat bereiken. Dat ging zelfs zo ver dat het hele span pontificaal voor het Kremlin geparkeerd werd voor een foto. Dat zou ik je vandaag de dag niet meer aanraden..
Eind 1999 veranderde alles. Het Russische ministerie van vervoer kwam toen met een lengte eis die aansloot bij de Europese wetgeving en dat betekende het einde van deze super efficiënte combinaties. Zonder het toen te weten was Rynart toen al ontzettend duurzaam bezig maar die argumenten speelden eind jaren negentig nog niet. Rinus Rynart, van wie ik deze foto's mocht lenen, benadrukt dat er in de jaren dat ze reden nooit ongelukken gebeurd zijn met deze lange roadtrains.