De Duitse Hoyer Group, internationaal actief in het vervoer van chemicaliën, voert een van de omvangrijkste vervangingsoperaties uit van de vrachtwagenvloot in de geschiedenis van het bedrijf. In één keer worden 500 trucks vervangen. Hiermee is een investering gemoeid van 42,7 miljoen euro.
De meeste trucks worden afgeleverd in het Verenigd Koninkrijk. Het gaat om vrachtwagens van de merken Scania en MAN. Voor het eerst gaat Hoyer ook met trucks van DAF rijden, schrijft het bedrijf. Voor het bevoorraden van tankstations in Duitsland heeft Hoyer een aantal Volvo’s aangeschaft. Deze zullen worden gestationeerd in Duitsland, maar ook in Polen.
Paniekknop
Alle trucks worden uitgerust met een dashcam die een zicht naar voren biedt van 140 graden. Ze worden geactiveerd wanneer abrupte bewegingen te zien zijn en ze nemen korte perioden van een riskante situatie op. Op die manier wil Hoyer grip houden op mogelijke calamiteiten. Een tweede camera let op bij het afslaan van de truck. Op die manier wil Hoyer afrekenen met de dode hoek waar elke chauffeur mee te maken krijgt. Verder heeft elke truck een alcoholslot, die in verbinding staat met het contactslot. Voor het eerst is er tenslotte een paniekknop geïnstalleerd, waarmee de chauffeur in geval van een calamiteit direct de planning oproept. Hoyer laat verder weten dat de trucks die worden ingezet in lange afstand vervoer, worden uitgerust met een dikke matras en een TV. Ook kan de passagiersstoel gedraaid worden. We nemen aan dat er ook een koelkast in zit.
Grote vloot
Hoyer heeft een vloot van 2200 trucks waarvan naar eigen aangaven 98% een Euro 6 motor heeft. Het bedrijf zegt dat met name transmissies die schakelen op basis van GPS-gegevens het brandstofverbruik positief beïnvloeden. Hoyer spreekt van een besparing van drie procent. Met de nu gedane investering, komen er ook vier trucks in de vloot die op LNG rijden. Het bedrijf rijdt al met vijf van zulke trucks. Hiermee worden gassen en minerale oliën vervoerd. Hoyer suggereert dat het kalm aan doet met investeren in LNG trucks, omdat het aantal tankstations nog te gering zou zijn.