De beide transportbedrijven Jan Bakker en Millenaar & Van Schaik melden al in mei 2021 dat ze samen twintig waterstof- elektrische Hyzon trucks besteld hadden. Er werd toen nog gesproken over levering in september vorig jaar, maar dat werd een jaar later. Volgens Hyzon het gevolg van aanloopproblemen, onder meer in de toelevering van bepaalde onderdelen. Een logisch verhaal, want ook op een dieseltruck moet je tegenwoordig een jaar wachten.
Nog geen serie productie
Hyzon was de laatste tijd in het nieuws omdat de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf uitgesteld werden. Verder zouden er problemen zijn bij de productie van de trucks in Winschoten. Daar werkt Hyzon in een joint venture met Holthausen samen. In de voormalige Newexco loodsen worden DAF trucks omgebouwd tot waterstof elektrische trucks. Dat gaat nog niet vanzelf, en van serieproductie is op dit moment nog geen sprake. Desgevraagd werd er nog niks bekend gemaakt over wanneer die serie productie op gang zou moeten komen. Met de presentatie van de drie Hyzon trucks in Oldebroek lijkt het merk nu vertrouwen te willen uitstralen.
Waterstof elektrisch
De trucks zijn omgebouwde DAF trucks die voorzien zijn van een elektrische aandrijflijn, accupakketten en een brandstofcel. Achter de cabine staan de waterstoftanks waarmee de brandstofcel stroom kan maken. De trucks zijn alle drie voorzien van een gestuurde sleepas en een behoorlijk lange wielbasis. Dat is noodzakelijk om ruimte te maken voor de waterstoftanks achter de cabine. Doordat er in het asfaltvervoer met korte opleggers gewerkt wordt passen de combinaties toch binnen de 16,50 meter.
Duurzame toekomst
Jan Bakker en Millenaar & Van Schaik willen met de Hyzon trucks zich als pionier positioneren in het asfaltvervoer. De beide bedrijven willen, door nu al de mogelijkheden te verkennen en te testen voorop lopen in de transitie naar duurzaam transport en ruim voor de deadline van 2030 klaar zijn. Dat is een enorm traject, want niet alleen de techniek is nieuw, ook de tank infrastructuur is nog lang niet optimaal. Verder moeten chauffeurs en monteurs worden opgeleid in het werken met de waterstof trucks. ,,Wij bereiden ons voor op een toekomst waar we nog niet klaar voor zijn, maar de enige weg daarheen is het gewoon te doen. Dat kan alleen in samenwerking met onze opdrachtgevers in de wegenbouw, en door samen te werken zoals in dit geval met Jan Bakker Transport.'' Bij Jan Bakker zijn de zelfde geluiden te horen. De klant, in dit geval Rijkswaterstaat, vraagt om duurzaam transport en het is aan ons om aan die vraag te voldoen. ,,Daarvoor onderzoeken we alles. Zo rijden we bijvoorbeeld al op HVO100 en we hebben 8 volledig elektrische trucks besteld. Het elektrisch rijden op waterstof past in die ontwikkeling waarin we mee moeten naar een duurzame toekomst.''
Tekort aan diesel
TNL Directeur Jan Boeve prijst het initiatief van de ondernemers maar ziet ook de enorme uitdagingen. ,,Toen deze trucks besteld werden was de prijs van waterstof aanzienlijk lager dan op dit moment, iets wat we ook zien met LNG. Toch moeten we alle mogelijkheden onderzoeken want wij voorzien nu al een tekort aan diesel voor de komende winter. Ook de productie van AdBlue staat onder druk vanwege de hoge gasprijzen. De uitdagingen om aan de duurzame ambities te voldoen zijn dan ook enorm, en waterstof is één van de brandstoffen van de toekomst die ons daarin vooruit kunnen helpen. Dat gaat echter alleen met commitment en samenwerking zoals we dat hier zien.''
Prototypes
Toch is het niet zo dat je vanaf morgen de Hyzon trucks tegen zult komen op de weg. Het gaat nog om prototypes die in de praktijk getest gaan worden. Na de presentatie gaan de trucks dan ook op een dieplader terug naar de eerste Hyzon dealer in Nederland, ESA in Heerenveen voor de laatste aanpassingen. Overigens staat Hyzon wel op de IAA in Hannover. later deze maand.