Volvo komt met een nieuwe I-Shift voor zwaartransport doeleinden. De nieuwe I-Shift met crawler is goed voor het wegtrekken vanuit stilstand van maar liefst 325 ton, zonder koppelomvormer dus!
Volvo Trucks introduceert hiermee een nieuw lid van de I-Shift-familie: I-Shift met kruipversnellingen. De nieuwe versnellingen die zijn toegevoegd aan de automatische versnellingsbak leveren een uitzonderlijk hoog startvermogen voor zwaar transport toepassingen onder moeilijke omstandigheden. Volgens Volvo is het systeem uniek voor in serie geproduceerde zware trucks.
De nieuwe uitvoering van Volvo Trucks I-Shift maakt het mogelijk om tot twee nieuwe kruipversnellingen toe te voegen. Dit betekent onder andere dat de truck kan wegrijden vanuit stilstand met treingewichten tot 325 ton.
,,I-Shift met kruipversnellingen biedt een geheel nieuwe kijk op zware trucks met automatische versnellingsbak voor het regelen van de snelheid bij langzaam rijden en achteruitrijden. De chauffeur kan een zware lading vervoeren zonder zich zorgen te hoeven maken dat de truck in situaties belandt die leiden tot dure stilstand”, zegt Peter Hardin, Product Manager FM en FMX.
Met de nieuwe kruipversnellingen kan de truck rijden met hele lage snelheden van slechts 0,5-2 km/u. Dit helpt enorm bij nauwkeurige manoeuvres zoals in de bouw en bij onderhoudswerkzaamheden.
“De aanzienlijk verbeterde rijeigenschappen en het startvermogen met de nieuwe kruipversnellingen maken de taak van de chauffeur veel makkelijker bij het rijden op lastig terrein met een gladde ondergrond en een zware lading, zoals op bouwlocaties, in groeven of in bossen. Hoe zwaarder het transport en hoe slechter het wegdek, hoe meer de chauffeur baat heeft bij een truck met kruipversnellingen”, legt Peter Hardin uit.
Volgens Volvo kan de nieuwe techniek in combinatie met een uitgekiende achterasoverbrenging zorgen voor de perfecte mix tussen zwaar werk en snelwegtoepassingen. Daarbij zou het brandstofverbruik belangrijk lager zijn dan bij conventionele toepassingen.
Afhankelijk van het toepassingsgebied is I-Shift beschikbaar met één of twee kruipversnellingen vooruit en met of zonder twee kruipversnellingen achteruit. De kruipversnellingen achteruit maken het mogelijk om uiterst langzaam achteruit te rijden, wat een belangrijk voordeel is bij achteruitrijmanoeuvres die enorme precisie vereisen.
- In een versnellingsbak met directe aandrijving en één kruipversnelling is de overbrengingsverhouding 19:1, bij een versnellingsbak met overdrive is dit 17:1. De overbrengingsverhouding van de laagste versnelling in een reguliere I-Shift versnellingsbak met directe aandrijving is 15:1. In een versnellingsbak met directe aandrijving en twee kruipversnellingen bedraagt de laagste overbrengingsverhouding 32:1.
- De overbrengingsverhouding van de laagste versnelling achteruit is 37:1 in versnellingsbak met directe aandrijving.