Van de ruim een half miljoen chauffeurs in Duitsland heeft bijna een kwart een migratie-achtergrond, blijkt uit een studie van een economie-instituut uit Keulen.
Het gaat om 133.000 chauffeurs en dat komt neer op 23,6% van het totaal, berekenden de Keulse economen. Het tekort aan chauffeurs zou veel groter zijn geweest in Duitsland, wanneer het land een flink aantal migranten asiel zou hebben geweigerd. De economen in Keulen stellen onomwonden dat ook in andere beroepsgroepen personeelstekorten ernstiger zouden zijn geweest als er niet een aanzienlijk aantal migranten in Duitsland zou zijn toegelaten.
Meest urgent
Volgens de onderzoekers is het personeelstekort, dat ook in Duitsland in tal van sectoren heerst, het meest urgent in het wegvervoer. Dit geldt dus ook in de huidige situatie, waarbij al vele migranten actief deelnemen aan de Duitse economie. De Keulse economen keken ook per provincie. Daaruit kwam naar voren dat de meeste migranten-chauffeurs werkzaam zijn in het zuidwesten van Duitsland en nauwelijks in het oosten van het land.
Nederland, Engeland
In Nederland bedraagt het aandeel arbeidsmigranten circa 10%, onbekend is het aandeel in het wegvervoer. De Britten zagen de studie ook al en zeiden dat Duitsland goed had voorgesorteerd op de personeelstekorten. De Britten deden door Brexit juist het omgekeerde, en lieten geen migranten toe in hun land. het gevolg is dat supermarkten kamp(t)en met lege schappen en dat winkelketens niet of niet tijdig beleverd worden, aldus klaagden sommige Britten.