ING: Chauffeurstekort loopt op in 2018

Nieuws
15-12-2017 | Door Tim de Jong

Het chauffeurstekort bij bedrijven loopt nu snel op, zegt de ING bank. Eind 2017 had bijna de helft van de bedrijven een personeelstekort. Hoewel de vacaturegraad nog niet zo hoog is als in 2007, kan dat met de verwachte groei en de opgedroogde zij-instroom in 2018 veranderen. Dit maakt werving van personeel voor veel transporteurs een van de grote uitdagingen. 

Naast de toenemende vraag naar chauffeurs, is de uitstroom door pensionering ook groter. Bovendien neemt de belangstelling onder jongeren af. Dit is een verschil met tien jaar geleden toen er een groot tekort was. Bijna eenderde van de chauffeurs is eind 2017 ouder dan 55 jaar, destijds was dat een stuk minder. Hierdoor is de verwachting dat het tekort in 2018 snel tot meer knelpunten zal leiden, concludeert ING.

Eigenrijders

De afgelopen 10 jaar zijn grotere transporteurs steeds meer met inhuur van ‘charters’ als flexibele schil gaan werken. Vaak zijn dit (indirect) eigen rijders. De toenemende chauffeurskrapte lijkt voorlopig niet ten koste van flexibilisering te gaan, maar eerder te leiden tot uitbesteding aan deze eigenrijders, die meer uren kunnen maken. Bedrijven willen hun flexibele schil graag gelijk houden of uitbreiden. Tegelijkertijd bevindt het ondernemersvertrouwen onder eigenrijders zich op een hoogtepunt en neemt hun aandeel toe.

Groei wegvervoer

Wegtransporteurs zien de vraag in 2018 gemiddeld met 3,5% oplopen als gevolg van de groeiende Nederlandse economie. Vooral de bouw en detailhandel vervoeren meer, zegt ING. Door de groeiende schaarste aan chauffeurs profiteren eigen rijders nu volop. Voor verdere rentabiliteitsverbetering blijft optimalisering noodzakelijk, aldus de bank.

Het Nederlandse wegtransport concentreert zich door de grootschalige internationale inzet van Oost-Europese chauffeurs voornamelijk op het binnenlands vervoer zegt ING. Bedrijven profiteren nu van de relatief sterk presterende Nederlandse economie. Vooral de bouw blijft het wegvervoer als grote opdrachtgever in 2018 veel extra werk bezorgen, maar ook de detailhandel en horeca zorgen voor meer distributie. Bij elkaar zorgt dit voor een verwachte volumegroei van 3,5% en groeit de omzet naar verwachting met 5%, voorspelt ING.

Na vier jaar herstel is de rentabiliteit van bedrijven in binnenlands wegvervoer uit het dal. Het aandeel met meer dan 3% rentabiliteit blijft klein, maar stijgt mee. Ruim 80% van de bedrijven is winstgevend (conjunctuurenquête TLN). Doordat de tarieven ook in 2018 naar verwachting minder stijgen dan de kosten is kostenbeheersing en productiviteitsgroei (per rit/klant/specialisatie) belangrijk voor resultaatverbetering. Kosten stijgen door CAO-loonsverhoging en hogere brandstofkosten. Ook kan de toenemende filedruk de kosten opjagen. De voorgenomen kilometerheffing blijft nog wel even uit, aldus ING.

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
29-01-2016
biljetten_in_bundel.jpg

Nederlandsche Bank pleit voor hogere lonen

Nu het economisch beter gaat en er enorme stuwmeren spaargeld staan te niksen op bankrekeningen, pleit de president…
Nieuws
26-08-2019
image_2.jpg

Ook Scania krimpt productie in

Nadat eerder DAF Trucks de productie al terug bracht laat nu ook Scania de lopende band een tandje langzamer draaien. Alles…
Nieuws
31-05-2018
Duitse_file_LR.jpg

TLN: Meer winst, maar stijgende kosten

De prijzen in de sector transport en logistiek stegen in het eerste kwartaal van 2018. Maar de winsten blijven achter,…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.