Volgens de sectoreconomen van ING worden transportbedrijven van alle kanten geconfronteerd met hogere kosten en vormt tegelijkertijd het personeelstekort de grootste uitdaging. Dat tekort remt de groei van het wegvervoer.
Anders dan in het personenvervoer hebben de meeste bedrijven in transport en logistiek van goederen (ca. 75% van de sector) de terugslag van corona al achter de rug, zegt de bank. Voor het wegvervoer en de scheepvaart was het met de extra vraag naar consumentengoederen en vervoer voor groothandel en industrie een relatief goed jaar. Cijfers laten zien dat de groei van de vervoersstromen zich richting het eind 2021 hebben genormaliseerd. Dit verklaart mede dat het optimisme over de nabije toekomst onder bedrijven is afgenomen, al blijft de meerderheid nog wel positief.
Bouwsector herstelt ook
Voor het wegtransport, maar ook voor de binnenvaart, is het een meevaller dat de bouwsector snel weer door het dal heen is en in 2022 wel sterker groeit. Consumenten zullen dit jaar naar verwachting weer meer aan diensten zoals vakanties gaan besteden, maar blijven ook aanmerkelijk meer online kopen en om thuisbezorging vragen, wat voor extra logistieke bewegingen zorgt, aldus ING.
Fors hogere kosten
Over de hele linie in transport en logistiek stijgen de eigen kosten dit jaar fors. Dit komt door hogere lonen en loonkosten (ook door een hoger ziekteverzuim), hogere brandstofkosten maar ook duurder materieel, schrijft ING. Vooral voor bedrijven met minder ‘pricing power’ blijkt volledig doorberekenen vaak een uitdaging. Verbetering van productiviteit - die door vertragingen, maar ook door afnemende zendingsgrootte onder druk staat - draagt bij aan het resultaat. Intelligente planning, samenwerking en verdere automatisering in warehousing kan hierbij helpen.
Chauffeurstekort
Dit laatste kan tevens de inzet van steeds schaarser personeel beperken. Voor een oplopend aandeel deel van de bedrijven remt personeelstekort de ontwikkeling, het wegtransport spant daarbij de kroon. In het derde kwartaal van 2021 telde de transport- en logistieksector een recordaantal van 53 vacatures op elke 1.000 werknemers, maar bij chauffeurs ligt dit op het dubbele. Deze krapte houdt ook in 2022 aan, verwacht ING. "Aantrekken, vasthouden en gezond houden van personeel is dan ook één van de succesfactoren voor dit jaar."