In de nieuwe assetvisie van ING Bank valt te lezen dat de truckmarkt met een derde is gekrompen door de coronacrisis. Maar het ene merk heeft meer te lijden dan het andere.
Grote verschuivingen zie je bijna nooit op de Nederlandse truckmarkt, schrijven de economen van de ING bank. Zelfs niet nu de merkt een ongekende klap te pakken heeft, blijven de aandelen redelijk stabiel. Alleen Scania won een procent van de markt, en dat zijn best veel trucks. Volgens ING komt dit, doordat Scania op tijd was met een nog zuiniger Euro 6 model dan de concurrentie. Zo te zien klopt dit, want DAF verloor een procent, evenals Volvo. Mercedes wist stabiel te blijven op 16% marktaandeel, maar MAN kreeg een klap van drie procent te verwerken, aldus de bank, die verwacht dat de nieuwe generatie van MAN hoogstwaarschijnlijk voor succes gaat zorgen voor dit merk.
De bank verwacht verder dat nieuwe modellen van Volvo en Iveco ook invloed gaan hebben op de resultaten van deze merken. Maar die effecten zullen pas in 2021 te zien zijn. In dat jaar voorziet de bank sowieso dat de truckmarkt weer een klein beetje zal gaan groeien.
Uitvlaggen
De economen van de ING bank hebben ook weten te achterhalen dat er minder trucks bij ons nieuw worden verkocht en vervolgens worden uitgevlagd in een ander Europees land. “Tussen 2008 en 2015 verdubbelde dit tot 11% van de totale verkopen, nu gaat het om 9% van het totaal, zijnde ruim 1400 trucks”, aldus ING. Nu het Mobiliteitspakket door Brussel is goedgekeurd ‘kan’ het zo zijn dat er nog minder hier verkochte trucks in een ander land aan de slag gaan.