Inschakelbare voorwielaandrijving voor DAF CF en XF

Nieuws
01-05-2020 | Door Tim de Jong

Voor vrachtwagens die het merendeel van hun kilometers op de gebaande weg afleggen, maar af en toe ook off road rijden, introduceert DAF een systeem waarmee met één druk op de knop, hydraulische voorwielaandrijving kan worden ingeschakeld. Deze nieuwe ‘PXP’-aandrijving is samen met Paul Nutzfahrzeuge ontwikkeld en wordt geleverd op DAF CF en XF 4x2 trekkers met Paccar MX-11 of MX-13 motor. Andere chassisvarianten volgen later dit jaar.

Permanente 4x4-aandrijving is voor een truck die slechts incidenteel onverhard rijdt een stevige investering – zowel in aanschaf, als in onderhoud en brandstofverbruik, zegt DAF. Toch kan extra tractie soms kortstondig belangrijk zijn in bijvoorbeeld groeven, op mulle bospaden, onverharde stortplaatsen en op steile hellingen.

Voor dit soort uitdagende situaties biedt DAF vanaf nu voor de CF en XF 4x2 trekkers een hydraulische aandrijving op de voorwielen. Deze kan door middel van een schakelaar op het dashboard worden geactiveerd. Signaleert het voertuig slip van de aangedreven wielen, dan treedt PXP – ‘Paul Xtra Power’ – automatisch in werking. Hoe groter de slip van de achterwielen, hoe meer tractie de voorwielen bieden.

Vierde versnelling

DAF’s inschakelbare voorwielaandrijving is beschikbaar in de eerste vier versnellingen vóóruit en in de 1e en 2e versnellingen achteruit. Bij snelheden boven 20 kilometer per uur (en/of vanaf de 5e versnelling) schakelt PXP in de stand-by modus. Het systeem activeert zichzelf weer bij lagere snelheden en indien nodig.

Directe overbrenging

Om de inschakelbare voorwielaandrijving mogelijk te maken, wordt op de naven van de vooras een hydraulische motor gemonteerd met een koppel van 6.435 Nm en een systeemdruk van maximaal 360 bar voor optimale prestaties bij een volgens DAF maximale levensduur en betrouwbaarheid. Uniek is volgens DAF dat de motoren worden aangedreven door een hydraulische pomp, die direct op de motor-PTO is aangebracht. Dat scheelt gewicht en ruimte. Bijzonder is verder dat de hydropomp meteen ook voor de aandrijving van bijvoorbeeld kranen, haakarmen, stempels en portaallaadsystemen kan zorgen voor maximale efficiency. Er is daardoor ook slechts een hydrauliektank nodig, wat opnieuw ruimte en gewicht bespaart. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
26-10-2020
DAF1.jpg

Nieuwe DAF CF gespot langs de weg

Een oplettende lezer stuurde ons deze foto’s van de komende nieuwe DAF-truckgeneratie. Nu eens niet de grote XF, maar…
Nieuws
18-11-2020
4._Koos_van_Gaalen_DAF_FTG_XF_SSC_Blom-DSW.jpg

Vijf nieuwe DAF’s voor Koos van Gaalen

Transportbedrijf Koos van Gaalen B.V. is sterk in het transport van transport van dagverse producten. Het bedrijf…
Nieuws
18-03-2019
Nieuwe_DAFs_van_Mainfreight.jpg

Nieuwe DAF's voor Mainfreight

Mainfreight Transport Nederland in ‘s-Heerenberg heeft 45 nieuwe DAF trucks ingezet. Het is een selectie geworden van uiteenlopende…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.