Toezichthouders in Europese landen die handhaven op het wegvervoer moeten vanaf medio juli 2024 beschikken over apparatuur om op afstand smart tachografen uit te lezen. Vooruitlopend daarop test de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op dit moment verschillende systemen hiervoor. Daarmee zet de ILT een volgende stap in de aanpak van tachograaffraude, schrijft de instantie.
Sinds juni 2019 worden nieuwe tachograafplichtige voertuigen voorzien van een smart tachograaf, die de rij- en rusttijden van de chauffeur registreert. Bestaande vrachtwagens en bussen moeten hierover vanaf december 2024 beschikken. Om de smart tachografen op afstand uit te kunnen lezen, is zogenaamde Dedicated Short Range Communication (DSRC)-apparatuur nodig. Hiermee kan de ILT langs de weg tachograafgegevens beoordelen zonder dat zij het voertuig hoeft te stoppen.
De inspecteurs kunnen op afstand zien of er mogelijk met de registratie van de rij- en rusttijden wordt gefraudeerd. Het DSRC-apparaat maakt bijvoorbeeld zichtbaar of de tachograaf rijtijd registreert en of er een bestuurderskaart actief is. Voordeel hiervan is dat de ILT gerichter voertuigen kan selecteren voor een inspectie. De pakkans van overtreders gaat hierdoor omhoog, terwijl de ILT de chauffeurs die zich aan de regels houden met rust kan laten., aldus de Inspectie.
Eigenschappen vergelijken
Als een van de eerste inspectiediensten in Europa heeft de ILT nu de beschikking over drie van deze systemen van verschillende fabrikanten. De inspectie wil in 2021 ervaring met deze toezichtvorm opdoen en vergelijkt tijdens de proefperiode de eigenschappen van de systemen met elkaar. Daarnaast onderzoeken de inspecteurs welke gegevens die het DSRC-apparaat uitleest, relevant zijn voor de selectie van voertuigen voor een inspectie.
Andere kaart?
We vroegen de inspectie of de apparatuur kan zien of er op een andere kaart wordt gereden. Dit kan niet, zo blijkt. Deze manier van inspecteren is dus een aanvulling op het staande houden van chauffeurs, dat blijft gewoon doorgaan. De Inspectie laat ons weten: "Via de DSRC-antenne wordt een set van gegevens van de slimme tachograaf draadloos en versleuteld verzonden van het rijdende voertuig naar apparatuur van de inspecteur die deze data middels zijn controlekaart uitleest (pre-selectie) en beoordeelt of een fysieke controle noodzakelijk is. De gegevens zijn actueel en bevatten werkgerelateerde informatie, zoals het daadwerkelijke gebruik van een bestuurderskaart, de actuele rijsnelheid geregistreerd in de tachograaf en vervaldatum van de periodieke keuring. Daarnaast voorvallen en storingen uit de voorgaande 10 dagen, zoals onder meer stroomstoringen, pulse-verstoringen en beveiligingsinbreuken. De ontvangen data mag enkel worden gebruikt voor een eventuele fysieke controle, direct erna doch binnen 3 uur moet de data worden vernietigd. Door het gebruik van DSRC-apparatuur verwacht de ILT nog gerichter tachograafplichtige voertuigen te kunnen selecteren voor een inspectie."