Nieuws
27-06-2023 | Door Iep van der Meer

Het Amerikaanse vrachtwagenmerk Navistar toont met de International Super Truck II hun visie op de toekomst. Opvallend genoeg gaat in deze concepttruck nog gewoon diesel: de Super Truck II is namelijk een hybride. Dankzij een combinatie van diesel en elektriciteit is hij superzuinig.

Ondanks zijn aerodynamische vorm ziet de International Super Truck II er eigenlijk vrij normaal uit, voor een Amerikaanse truck dan. Met zijn grote grille en koplampen in de spatborden is dit een moderne versie van een klassieke truck, alsof hij zo naar de dealers kan. De grote motorkap en nog grotere slaapcabine is de droom van menig chauffeur. Toch is de International Super Truck II het neusje van de zalm op het gebied van efficiëntie. 

Scania en MAN

Deze truck rijdt namelijk maar liefst 1 op 6,8! Dat zijn cijfers die we nog niet eerder gezien hebben bij vrachtwagens van de grootste categorie. Dankzij subsidie van de overheid kon Navistar deze zuinige concepttruck bouwen. Hij is maar liefst 170% zuiniger dan de Super Truck I, die in 2009 gepresenteerd werd. Voor Europa is deze truck niet interessant, maar de techniek wel. Navistar is namelijk onderdeel van Traton, waar ook Scania en MAN onder vallen. Aangezien Scania op dit moment het enige merk is die een hybride truck aanbiedt, is het niet ondenkbaar dat de techniek van de Super Truck II ook in Europa verschijnt in de toekomst. Opmerkelijk is dat de truck dat verbruik haalt bij een veel hogere snelheid dan wat wij gewend zijn. De Amerikanen rijden namelijk rond de 110 km per uur. Wij zijn dan ook benieuwd wat het verbruik zou zijn bij 85!

Hybride

De International Super Truck II bespaart brandstof op verschillende manieren. Allereerst is het een hybride. Een elektromotor helpt mee om de truck op snelheid te krijgen en te houden. Bij het remmen wordt remenergie omgezet in elektriciteit, wat veel brandstof spaart. Daarnaast is de speciaal ontwikkelde trailer voorzien van zonnepanelen. De dieselmotor is ook onder handen genomen, tot aan het ontwerp van de cilinders toe. Uitlaatgassen verdwijnen niet zomaar uit de uitlaat, maar worden hergebruikt en schoner gemaakt. Systemen zoals predictive cruise control beperken het verbruik tijdens het rijden. Wat voor dieselmotor er gebruikt wordt is niet bekend maar we nemen aan dat de 13 liter Traton 'wereldmotor' die Scania als Super gebruikt daarvoor wordt ingezet.

Aerodynamisch

Daarnaast scheelt de ver doorgevoerde aerodynamica veel brandstof. De carrosserie is heel glad. Spiegels zijn vervangen door camera’s en het gat tussen trekker en trailer is heel klein. De zijkant van de trailer is dichtgemaakt voor een betere luchtstroming, net zoals de onderkant van de combinatie. Aan de achterkant van de trailers zitten lange spoilers, die je in Amerika op de weg soms al tegenkomt. Tijdens het rijden wordt ook de rijhoogte aangepast.

Geleidelijke overgang

“Ons doel is om de brandstofmotor steeds efficiënter en duurzamer te maken, tot er evenwicht is met zero-emissie vrachtwagens. Door beide technologieën naast elkaar te ontwikkelen garanderen we een geleidelijke overgang zodat we onze klanten het beste kunnen bedienen,” aldus hoofdontwikkelaar Dean Opperman van Navistar. Hoe anders deze Amerikaanse truck er ook uit ziet, ook voor ons is de International Super Truck II een kijkje in de toekomst. Hij toont hoe je met een aantal relatief eenvoudige aanpassingen een enorme brandstofbesparing kunt realiseren. Zolang de elektrische vrachtwagen nog niet alle transporttaken kan overnemen, moeten we kijken naar brandstofbesparing. Ongetwijfeld gaan we techniek van de International Super Truck II terugzien in Europa. 

Maarten van der Westen

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
14-10-2016
Western-Star-Bandit1LR.jpg

Western Star eert Smokey and the Bandit

Dik 35 jaar sinds velen in de bioscoop heerlijk konden lachen om Smokey and the Bandit, komt het Amerikaanse truckmerk…
Nieuws
02-05-2018
Freightliner-Lamme1LR.jpg

Freightliner Argosy op Nederlands kenteken!

Een van de meest zeldzame Amerikaanse trucks is de Freightliner Argosy. Deze opvallende fronststuur truck is…
Nieuws
18-09-2023
SAM_1879-1

Parkeerproblemen ook in Amerika enorm

De Verenigde Staten: land van oneindige mogelijkheden en eindeloze ruimte. Zo kennen we het tenminste. Toch kampt…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.