TLN en EVO vrezen dat chauffeurs die van en naar Italië rijden, vaker worden geconfronteerd met vluchtelingen die proberen zich te verschansen in de trailer. Dit, omdat vrachtauto’s dezer dagen langer stilstaan door de verscherpte controles. Dit levert gevaarlijke situaties op voor chauffeurs én voor vluchtelingen, zeggen TLN en EVO.
De organisaties adviseren chauffeurs extra controles in en onder de laadruimte uit te voeren en om voertuigen’s nachts of tijdens de rust waar het kan met de deuren tegen elkaar aan te parkeren. Ook zouden chauffeurs gebruik moeten maken waar mogelijk van bewaakte parkeerterreinen. Met werkgevers en opdrachtgevers zouden chauffeurs afspraken moeten maken over hoe te handelen bij problemen met verstekelingen of als zij verstekelingen in de laadruimte aantreffen.
De situatie in de Italiaanse grensstreken leidt niet alleen tot gevaarlijke situaties voor chauffeurs en verstekelingen, maar kan ook leiden tot schade aan producten van bedrijven. Soms worden partijen bloemen of vleeswaren zelfs in zijn geheel afgekeurd, met tienduizenden euro’s aan schade tot gevolg.
Italië gaat volgens de instanties binnenkort starten met een registratieplicht voor buitenlandse chauffeurs wanneer ze in Italië cabotageritten doen.
Het aanstellen van een vertegenwoordiger zal ook verplicht zijn. Deze vertegenwoordiger zal over alle gegevens van het transportbedrijf dienen te beschikken, zoals de arbeidsovereenkomst (deze dient in het Italiaans te zijn vertaald), de salarisoverzichten en de betalingsbewijzen. Een soortgelijke situatie willen de Fransen ook, om erop toe te zien dat chauffeurs die actief zijn op Franse bodem, tenminste Frans minimumloon betaald krijgen.
Volgens TLN is nog niets officieel. Getuige de houding van de Italiaanse politie en inspectie naar buitenlandse trucks, ook Nederlandse, zullen de boetes die erbij bedacht worden wel weer niet mals zijn. Een ingangsdatum is ook nog niet bekend.