Italië: Registratieplicht cabotage op komst

Nieuws
10-08-2016 | Door Tim de Jong

TLN en EVO vrezen dat chauffeurs die van en naar Italië rijden, vaker worden geconfronteerd met vluchtelingen die proberen zich te verschansen in de trailer. Dit, omdat vrachtauto’s dezer dagen langer stilstaan door de verscherpte controles. Dit levert gevaarlijke situaties op voor chauffeurs én voor vluchtelingen, zeggen TLN en EVO.

De organisaties adviseren chauffeurs extra controles in en onder de laadruimte  uit te voeren en om voertuigen’s nachts of tijdens de rust waar het kan met de deuren tegen elkaar aan te parkeren. Ook zouden chauffeurs gebruik moeten maken waar mogelijk van bewaakte parkeerterreinen. Met werkgevers en opdrachtgevers zouden chauffeurs afspraken moeten maken over hoe te handelen bij problemen met verstekelingen of als zij verstekelingen in de laadruimte  aantreffen.

De situatie in de Italiaanse grensstreken leidt niet alleen tot gevaarlijke situaties voor chauffeurs en verstekelingen, maar kan ook leiden tot schade aan producten van bedrijven. Soms worden partijen bloemen of vleeswaren zelfs in zijn geheel afgekeurd, met tienduizenden euro’s aan schade tot gevolg. 

Italië gaat volgens de instanties binnenkort starten met een registratieplicht voor buitenlandse chauffeurs wanneer ze in Italië cabotageritten doen.

Het aanstellen van een vertegenwoordiger zal ook verplicht zijn. Deze vertegenwoordiger zal over alle gegevens van het transportbedrijf dienen te beschikken, zoals de arbeidsovereenkomst (deze dient in het Italiaans te zijn vertaald), de salarisoverzichten en de betalingsbewijzen. Een soortgelijke situatie willen de Fransen ook, om erop toe te zien dat chauffeurs die actief zijn op Franse bodem, tenminste Frans minimumloon betaald krijgen.

Volgens TLN is nog niets officieel. Getuige de houding van de Italiaanse politie en inspectie naar buitenlandse trucks, ook Nederlandse, zullen de boetes die erbij bedacht worden wel weer niet mals zijn. Een ingangsdatum is ook nog niet bekend. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
07-04-2025
New-Generation-DAF-now-also-fuelled-by-B100-biodiesel (960 x 640)

Nieuw bij DAF: rijden op B100 biodiesel

Naast fossiele diesel en HVO-100 kun je nu je DAF ook rijden met B100 biodiesel.
Nieuws
07-04-2025
Diesfeldt Scania 660S (2)

Fraaie Scania combi voor Diesfeldt

Van Diesfeldt Internationaal Transport uit Velp heeft een bijzonder fraaie combinatie op de weg gezet. De Scania 660S…
Nieuws
06-04-2025
IEP_6181-1400

De leste 780 peerden van Nico van Straalen

N. van Straalen & Zn uit Wognum heeft afgelopen zaterdag de in gebruik name van de nieuwe Volvo FH16 780…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.