15-06-2025 | Door Maarten van der Westen
In Turijn, tijdens het 50-jarig jubileum van het merk, toonde Iveco de nieuwe S-eWay. Deze krijgt een nieuw neusje, maar wel een bekende. De keuze is vooral bepaald door technische wijzigingen.
De nieuwe Iveco S-eWay krijgt voortaan de cabine die we kennen van Nikola. Ooit werkte Iveco nauw samen met dit Amerikaanse bedrijf, maar na fraude door de eigenaar en financiële problemen bekoelde de relatie. Toch heeft de samenwerking met Nikola Iveco een hoop opgeleverd. Niet alleen veel kennis over elektrische en waterstof-vrachtwagens, maar ook een aangepaste cabine. Deze komt nu goed van pas.
Iveco heeft de S-eWay namelijk opgewaardeerd. De accu’s komen van een andere fabrikant, CATL. Dit is één van de grootste accuproducenten ter wereld. De 4x2 S-eWay trekker krijgt standaard drie accupakketten van 200 kWh. Samen zijn deze pakketten goed voor een bereik van 600 kilometer, dus 100 kilometer meer dan voorheen. Opvallend genoeg prijst Iveco de S-eWay aan als truck voor regionale en nationale ritten, dus niet voor de lange afstand zoals de concurrentie. En dat terwijl het bereik gelijk is.
Met de drie CATL-accupakketten liep de wielbasis op tot bijna 4 meter. Te lang dus volgens Europese regels. Iveco bedacht een plan: als het nu een langere, gestroomlijnde cabine monteerde, dan mag de elektrische trekker langer zijn. Zodoende werd de cabine van Nikola afgestoft en voilà: een nieuwe elektrische vrachtwagen die aan alle regels voldoet.
De nieuwe cabine is eigenlijk alleen een nieuw frontje, net zoals bij Volvo en Mercedes-Benz. In eerste instantie is hij alleen verkrijgbaar op de 4x2 trekker. Later volgt waarschijnlijk een 6x2. De andere configuraties behouden de andere accupakketten en dus ook de normale Iveco-cabine. De Nikola-cabine is overigens nu wel voorzien van het normale Iveco-interieur. Het dashboard is dus overal gelijk.
De keuze voor deze cabine is dus goed te verklaren. Achter de schermen werkt Iveco (samen met Ford) hard aan een compleet nieuwe cabine voor 2028. Voor nu voldoet de Nikola-cabine, zelfs al is die met zijn grote grille niet helemaal typisch voor een elektrische vrachtwagen. Lelijk is hij zeker niet, en wij zijn benieuwd naar de eerste exemplaren in bedrijfskleuren.