Melkweg uit Bolsward heeft een Iveco S-Way NP in gebruik genomen. Met deze trekker op LNG wil Melkweg de uitstoot van CO2 reduceren tijdens de komende suikerbieten campagne. Melkweg is een onderneming van de Fritom groep en dit bedrijf vervoert dus niet alleen melk, maar ook andere agrarische producten zoals suikerbieten.
Net als het melktransport is ook het vervoer van suikerbieten een 24/7 operatie. Jelle Breeuwsma, Algemeen Directeur van Melkweg- en Bidon Fritom hierover: ,,We doen dit met 60 eigen trucks, vele charters en zo'n 500 tankcontainers en 50 tankopleggers door heel Europa''.
Bij Melkweg Fritom ontstond gaandeweg de sterke behoefte om stapsgewijs een duurzamer transport te realiseren. In de zoektocht naar alternatieve brandstoffen voor diesel kwam het bedrijf uit bij LNG. Het feit dat zij met een Iveco S-Way NP op LNG de uitstoot van CO² met circa 20% kunnen reduceren gaf de doorslag. Daarnaast wilde Melkweg Fritom graag nieuwe ervaringen op doen met LNG als aandrijfvorm. Jelle licht deze keuze toe: "De aankoop van een LNG-truck kan in ruim 2 jaar terugverdiend worden, zodra je de business case goed hebt opgezet en alles precies op zijn plaats valt. We zijn hiervan overtuigd op basis van het plan dat op tafel ligt, de geschatte onderhoudskosten en een kilometrage van 250.000 km op jaarbasis." De Iveco S-Way gaat rijden in de provincies Noord-Holland, Friesland en Groningen. Deze wordt 24/7 ingezet voor hoofdzakelijk het melktransport, zodra de bietencampagne is afgelopen. Ook in Nederland is de business case dus haalbaar, zodra je veel kilometers maakt op de weg. De brandstofkosten voor LNG zijn namelijk aanzienlijk lager dan voor diesel. De actuele prijs per kilogram LNG is €0,7699, terwijl je voor één liter diesel €1,25 afrekent aan de pomp. Deze prijzen zijn gemeten op 16-09-2020.
De nieuwe Iveco S-Way is voorzien van een PTO unit voor de aandrijving van de hydrauliek. Daarnaast is er ruimte voor tanks met een inhoud van 570 kg LNG waarmee de Iveco een actieradius heeft van 1500 kilometer. Verder is de trekker voorzien van een zwaardere vooras waardoor er in het bietentransport tot 50 ton maximaal GVW gereden kan worden. De truck werd geleverd door Iveco dealer Cronelis Bedrijfswagens.