Postma Transport heeft een eigen vloot van 20 trekkende eenheden, aangevuld met 10 vaste charters. Specialiteit van het bedrijf is het vervoer van landbouw- en bouwmachines in de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Denemarken, al komen andere bestemmingen ook regelmatig voor. Het bedrijf heeft speciale voertuigen voor dit transport. Met wielkuipen, uitschuifbare opbouwen en extra lage vloerhoogtes kunnen ook grote machines vervoerd worden, tot 3,5 meter breedte. Vanwege dit specialisme werd er gekozen voor een lage schotelhoogte van 110 centimeter.
Enthousiaste chauffeur
Het bedrijf wordt geleid door Gerrit en Kornelis Postma. Gerrit Postma over de keuze voor de Iveco S-Way: ,,Ik vond het meteen bij de introductie al een hele mooie auto om te zien. Ik viel meteen voor de uitstraling en ik zag hem al voor me in onze kleuren. Dat werd concreet toen Chris de Vries van Cornelis Bedrijfsauto’s langs kwam voor een gesprek. We werden het vrij snel eens, alleen moesten wij er nog een chauffeur bij vinden’’. Die chauffeur werd Gert Lode, hij was meteen enthousiast over de nieuwe Iveco.
Rijkelijk voorzien van extra’s
Alle trucks van Postma Transport zijn naast de fraaie huisstijl met metallic groen en oranje rijkelijk voorzien van extra’s. De trucks zijn dan ook vaste gast in de showstraat op het Truckstar Festival. Kornelis Postma: ,,Voor ons stond dan ook meteen vast dat ook de nieuwe Iveco een dikke auto moest worden. We hebben eerst een ontwerp laten maken in onze huisstijl, waarna G. Koopmans in Gerkesklooster aan de slag ging met de opbouw. Vervolgens is de truck gespoten bij Maurits in Bedum. Het resultaat mag gezien worden lijkt ons’’. Voor een speciaal interieur wordt de truck later nog onder handen genomen door Super VK Design in Harkema.
570 pk sterk
De Iveco S-Way is uitgerust met de krachtigste Cursor 13 motor met 570 pk, zonder EGR. In het interieur is niets aan het toeval overgelaten, en ook aan de buitenkant is de auto helemaal af. Zo zijn er dichte zijskirts aangebracht, een aluminium tranenplaat afdichting en een speciale achterbumper. Achter op de cabine is een lichtbalk aangebracht en verder is er een slangenrek gemonteerd met een lichtbak. Ook de cabine is aangekleed, met een extra diepe zonneklep, windkapjes en een onderspoiler. Op het dak staat een grote lichtbak met verstralers, zwaailampen en eens set luchthoorns. Om het plaatje af te maken zijn er glanzende Alcoa’s gemonteerd.
Reparatie- onderhoud contract
De trucks werden verder afgebouwd door Iveco dealer Cornelis Bedrijfsauto’s. Voor reparatie en onderhoud werd een contractvorm afgesproken waardoor Postma Transport gedekt is met betrekking tot de kosten. ,,Wij doen dat voor al onze trucks waardoor we op voorhand de kosten inzichtelijk hebben en gegarandeerd zijn van het juiste onderhoud’’ aldus Gerrit Postma.