Daarbij bleek dat de standaard V8 vervangen was door een 25,8 liter grote Iveco V12 krachtbron met maar liefst vier turbo's! Om dat enorme blok te laten passen was het chassis aangepast aan de voorkant om ruimte te maken voor dit mega monsterblok. Besloten werd om de truck op de testbank te zetten. Daar bleek dat de V12 maar liefst 1500 pk leverde en dat de topsnelheid opliep tot 130. Om veiligheidsredenen werd bij die snelheid gestopt, maar er werd gecalculeerd dat de truck zomaar 150 km per uur zou kunnen rijden.
Motor uit een tank
Hoewel een dergelijke prestatie applaus verdient was dat niet het geval. De eigenaar mag 4300 Euro aan boete aftikken en krijgt 23 strafpunten op zijn rijbewwijs. Dat rijbewijs werd dan ook meteen geschorst voor drie maanden. Verder werd het kentekenbewijs ingevorderd in afwachting van een keuring om te zien of de truck wordt goedgekeurd met deze krachtbron. De Euro 0 V12 is dan wel een Iveco motor, maar deze is nooit bedoeld voor in een truck. Dergelijke motoren werden gebouwd voor montage in legertanks. Overigens produceert FPT, de motorenbouwer van Iveco vandaag de dag nog steeds V12 motoren, met zelfs 30 liter cilinderinhoud en 1500 pk voor defensie doeleinden. De 25,8 liter motor in de Turbostar leverde origineel 1250 pk. Bron: 40ton.net